حتما تا به حال برایتان پیش آمده که با بوییدن عطری خاص و یا رایحهای به یاد یک موقعیت و یا حتی شخص خاصی افتاده باشید. این همان هدفی است که بازاریابی بویایی دنبال میکند. بدون شک محیط و رایحهای که از آن به مشام ما میرسد حسهای ماندگاری را درون افراد به جای میگذارد، بدین ترتیب میتوان از این حس به منظور جلب اعتماد مشتری و ترغیب وی به خرید استفاده نمود.
مردم در موقعیتهای مختلف معمولا به جای اینکه فقط روی حس بصری خود اتکا کنند، از نشانهها نیز برای تصمیمگیری استفاده میکنند؛ به همین دلیل، گفته میشود که حواس چشایی، لامسه، بویایی و شنوایی میتوانند سهم بزرگی در برانگیختن احساسات مختلف در مشتریان نسبت به یک برند تجاری داشته باشند. بازاریابی بویایی یکی از زیرشاخههای بازاریابی حسی بوده و در این مقاله قصد داریم به تعریف بازاریابی بویایی بپردازیم و تاثیر آن در فروش و جذب مشتری را بررسی کنیم.
بازاریابی رایحه چیست؟
بازاریابی رایحه نوعی از بازاریابی حسی است که از بویایی برای ترغیب عاطفی مشتریان استفاده می کند.
تحقیقات نشان می دهند که بازاریابی رایحه می تواند خرده فروشی را تا 11% افزایش دهد. بازاریابی رایحه چیزی فراتر از پخش یک عطر دلپذیر در یک فضا است. این هنر در نظر گرفتن هویت برند، پیام های بازاریابی، مخاطبان هدف و ایجاد رایحه ای است که این ارزش ها را تقویت می کند و ارتباط طولانی مدت با مصرف کنندگان برقرار کند.
عوامل مختلفی در انتخاب و خرید یک محصول توسط مشتری نقش دارند که یکی از مهمترین آنها حواس پنجگانه فرد میباشد که به طور غیرمستقیم بر روی ضمیر ناخودآگاه فرد اثر گذاشته و او را تشویق به خرید و یا از آن منصرف میکند. به مجموعه تکنیکهایی در بازاریابی که در آن حواس پنجگانه شخص از جمله بینایی، شنیداری، بویایی، چشایی و لامسه مورد توجه قرار میگیرد بازاریابی حسی گفته میشود.
بازاریابی بویایی (Scent Marketing) یکی از روشهای بازاریابی است که بر اساس ایجاد و استفاده از بوها یا عطرها برای جذب مشتری و خلق تجربهای مثبت برای او در فضای فروشگاهها، هتلها، رستورانها و سایر مکانهای عمومی صورت میگیرد. این روش به منظور جلب توجه مشتریان، حفظ آنها در محیط فروش، ایجاد حس مثبت و تحریک برای خرید و بهبود تجربه مصرف کالا یا خدمات به کار گرفته میشود. برخی از مثالهای موفق این روش شامل استفاده از بوی ناشی از چوب، مرکبات و یا گلهای خاص برای جذب مشتری و بهبود تجربه فروش محصولات است.
اهمیت بازاریابی حسی بویایی چیست؟
بازاریابی بویایی به دلیل داشتن بسیاری از مزایا در بازاریابی و ترغیب مشتریان به خرید، اهمیت بسیاری دارد. در ادامه، به برخی از اهمیتهای بازاریابی بویایی اشاره میکنیم:
- جلب توجه مشتری
بوهای مناسب و جذاب، مشتریان را به سمت محل فروشگاه جذب میکنند و توجه آنها را به خود جلب میکند. - برآورده کردن نیاز و خواسته مشتریان
با استفاده از بوها و رایحههای مناسب میتوان نیاز و خواسته مشتریان را برآورده کرد و آنها را به خرید و استفاده از محصولات ترغیب کرد. - ایجاد حس مثبت
بوهای مناسب باعث ایجاد حس خوب و مثبت در مشتریان میشود و در نتیجه، تجربه خرید آنها را بهبود میبخشد. - حفظ مشتریان
عطرها و رایحههای موجود در یک فضای تجاری، رستوران و … باعث ثبت تجربه خرید در حافظه مشتری شده و در دفعات بعدی نیز احتمال مراجعه به آن فضا بیشتر خواهد بود. - افزایش فروش
بازاریابی بویایی به دلیل جذابیت و ایجاد حس مثبت در مشتریان باعث افزایش فروش محصولات و خدمات میشود. - افزایش شناخت برند
استفاده از بوهای مناسب، در افزایش شناخت برند و ارتباط احساسی با مشتریان نقش بسزایی دارد و باعث توسعه تعاملات برند با مشتریان میشود.
با توجه به موارد فوق، بازاریابی بویایی میتواند به شرکتها در افزایش فروش، حفظ مشتریان، افزایش شناخت برند و جلب توجه مشتری کمک کند.
انواع بازاریابی بویایی
1.بازاریابی رایحه بیلبورد
رایحه ای پررنگ و قابل توجه که جلب توجه می کند و حس کنجکاوی ایجاد می کند. برای مثال، سینابون از رایحه قوی دارچین برای جذب مشتریان به نانوایی های خود استفاده می کند.
2.بازاریابی رایحه محیط
رایحهسازی محیطی تاکتیک استفاده از رایحهها برای بهبود محیط و روحیه مشتریان است. هدف آن بهبود تجربه مشتری و تأثیرگذاری بر رفتار آنهاست. به عنوان مثال، استارباکس از عطر قهوه در فروشگاه های خود برای تحریک اشتها و میل به خرید بیشتر استفاده می کند.
3.بازاریابی رایحه موضوعی
رایحه ای که با موضوع یا مفهوم برند یا محصول مطابقت دارد. به عنوان مثال، نایک از رایحه علف در فروشگاه های گلف خود استفاده می کند تا تجربه ای واقع بینانه و همه جانبه ایجاد کند.
4.بازاریابی رایحه امضا
بازاریابی عطر امضا نوعی بازاریابی عطر است که شامل ایجاد و استفاده از یک عطر منحصر به فرد و متمایز است که نشان دهنده هویت و شخصیت برند است. هدف آن ایجاد یک تصور به یاد ماندنی و ارتباط عاطفی با مشتریان و همچنین متمایز ساختن برند از رقبا است. بازاریابی عطر امضا می تواند در کانال های مختلفی مانند بسته بندی، محصولات، فروشگاه ها، رویدادها و پلتفرم های آنلاین اعمال شود.
روش های بازاریابی بویایی
– از یک رایحه ساده مانند مرکبات یا کاج به جای ترکیب پیچیده رایحه استفاده کنید، زیرا عطرهای ساده می توانند مغز مشتریان را آزاد کنند تا روی محصولات شما تمرکز کنند و بیشتر خرج کنند.
– از رایحه ای استفاده کنید که با هویت و ارزش های برند شما مطابقت داشته باشد، مانند رایحه ای تازه برای یک کسب و کار سلامت محور، یا رایحه ای گرم برای یک تجارت دنج و دلپذیر.
– از رایحه ای استفاده کنید که احساسات و خاطرات مثبتی را در مشتریان شما برانگیزد، مانند رایحه نوستالژی، شادی آور، یا رایحه عاشقانه.
– از رایحه ای استفاده کنید که مکمل محصول یا خدمات شما باشد، مانند رایحه گل برای سالن زیبایی، یا عطر قهوه برای یک کتابفروشی.
– از رایحهای استفاده کنید که حال و هوا یا مضمونی را برای کسب و کار شما ایجاد میکند، مانند رایحه گرمسیری برای آژانس مسافرتی، یا عطر جشن برای فصل تعطیلات.
– از رایحه ای استفاده کنید که برای شما ثابت و قابل تشخیص باشد، مانند رایحه امضایی که نشان دهنده برند شما باشد و شما را از رقبایتان متمایز کند.
– از رایحه ای مناسب با زمان سال، موقعیت مکانی و فرهنگ مشتریان خود استفاده کنید، مانند رایحه فصلی برای یک موقعیت خاص، یا رایحه محلی برای یک بازار خاص.
حس بویایی و ربط آن به بازاریابی
حس بویایی یکی از حواس پنجگانه است که در ارتباطات روزانه ما بسیار تأثیرگذار است. غالباً راهنمای ما برای یافتن لذت و آسایش روزانه، احساس بویایی ما است.حس بویایی به عنوان يك عامل تأثيرگذار در تولید، معرفى و فروش محصولات خود به کار گرفته می شود.
حس بویایی در بازاريابي چه جایگاهي دارد؟
بازاریابی بویایی نوعی بازاریابی است که سعی در جذب جامعه هدف خود دارد. این نوع بازاریابي علاوه بر اینکه قادر است نتایج بسيار خوبي برای يك كسب كار به ارمغان بياورد، مشتري ها را برای مدت طولاني وفادار نگه خواهد داشت.
چطور از بازاریابی بویایی در کسب و کار استفاده کنیم؟
بازاریابی عطری استفاده از رایحه برای جذب مشتری و تاثیرگذاری بر رفتار آنهاست. این می تواند به شما کمک کند تا تصوری به یاد ماندنی و مثبت از برند خود ایجاد کنید، تجربه مشتری را افزایش دهید و فروش را افزایش دهید.
بازاریابی بویایی راهی برای افزایش فروش
بازاریابی بویایی در کسب و کارهای مختلفی قابل استفاده است حتی کمپانی های بزرگی از این روش برای جذب مشتری استفاده می کنند و منجر به افزایش فروش آنها شده است:
مثال های بازاریابی بویایی
• کفشهای ورزشی نایک ایر جردن، که بوی خاصی دارند که با بسکتبال مرتبط است.
• استارباکس لاته که عطر فصلی دارد و باعث ایجاد هیجان در مشتریان می شود.
• عطر شماره 5 Chanel’s که دارای رایحه ای کلاسیک است که در سراسر جهان به عنوان نمادی از تجمل شناخته شده است
حس بویایی چه رابطهای با افزایش فروش دارد؟
حس بویایی بهعنوان یکی از حواس پنجگانه انسان است که، تاثیر بیشماری بر تصمیمات مصرفکنندگان و واکنش آنها نسبت به محصولات، برندها و مکانها دارد. در بازاریابی نیز این حس بویایی بهعنوان یکی از روشهای جذب مشتریان و بهبود تجربه آنها از محصول و برند، مورد استفاده قرار میگیرد.
حس بویایی میتواند بسیاری از بخشهای شناختی و احساسی مغز را تحریک کند و حافظه و تجربه مشتری را تحریک کند. بر اساس تحقیقات و آزمایشهای صورت گرفته، حس بویایی باعث ایجاد احساس مثبت و خاص در مشتریان میشود و در نتیجه، افزایش فروش حاصل میشود.
برای مثال، استفاده از بوی اسانس مرکبات بهعنوان یک بوی پاک و طراوت بخش در مکانهایی مانند هتلها یا استفاده از بوی چوب در هتلهای لوکس، تجربهی خاصی را برای مشتریان به ارمغان میآورد و احساساتشان را به سمت برند مورد نظر جلب میکند.
علاوه بر این، با استفاده از بازاریابی بویایی، مشتریان به یادگیری بهتر و دقیقتر از محصولات خود و فرهنگ برندشان دست مییابند. بهطور کلی، استفاده از بازاریابی بویایی میتواند در ایجاد رابطه مثبت مشتری با برند و همچنین افزایش وفاداری آنان به محصول کمک کند.
تاثیر بازاریابی بویایی بر ناخودآگاه انسان
بازاریابی بویایی بر ناخودآگاه انسان تأثیر میگذارد، به این معنی که بسیاری از تصمیمات خریداران واقعی، بر اساس عوامل نا خودآگاهی مانند بوی اطراف تصمیم گرفته میشود. برای مثال، یک فروشگاه غذایی با استفاده از بازاریابی بویایی قادر است احساس گرسنگی و تشنگی در مشتری برانگیزد و با شکلدادن به درستی بوی محصولات غذایی، او را برای خرید آماده کند.
تحقیقات نشان داده است که حافظه بویایی انسان تا 10 هزار برابر حساستر از حافظه بصری است، بنابراین با استفاده از بویایی، قابلیت بالایی برای انتقال اطلاعات و ایجاد یک تجربه جدید باعث میشود که مصرفکننده را به محصول یا خدمت خاصی جذب کرده و در نهایت سبب افزایش فروش شود.
مقاله پیشنهادی: راهکار هایی برای شکست نخوردن در کسب و کار |
حافظه بویایی چیست؟
حافظه بویایی یکی از حواس پنجگانه انسان است که توسط بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی تشکیل شده است. حافظه بویایی امکان تشخیص و تفکیک بین بوهای مختلف را فراهم میکند و بویایی باعث ایجاد احساسات، خاطرات و حتی انواع عکسالعملهای رفتاری در ما میشود.
حافظه بویایی، نوعی حافظه بسیار اساسی برای انسان است و قابلیت ذخیره بسیار بالایی دارد. به عنوان مثال، ما میتوانیم بوی برنج سالم، بوی قهوه، بوی شیرین یا تلخ دانههای شکر و بسیاری از بوهای دیگر را تشخیص دهیم. علاوه بر این، حافظه بویایی ما قادر به شناسایی بوهای آشنا و بوهای ناشناخته است و ما با شنیدن بوی خاص میتوانیم حتی به یاد تجربههای قبلی خود بیفتیم.
بینی یکی از حواس پنجگانه انسان است و مسئول تشخیص بو میباشد. بینی توانایی تشخیص بو فراوانی دارد و بهطور معمول حدود 10 هزار بو را تشخیص میدهد. این توانایی بینی در ذهن انسان تصاویر و خاطراتی مربوط به بوها را فرا میگیرد و در برخی موارد میتواند چند خاطره و تجربه را به یاد آورد.
تاثیر بازاریابی بویایی برای جذب مشتری
با استفاده از روش بازاریابی بو، شما میتوانید به مشتریان خود پیامهای خاصی را منتقل نمایید و باعث ایجاد حس خوبی در آنها شوید. برای مثال، استفاده از بوی نعناع در فضای پذیرایی یک هتل، حس تمیزی و خنک بودن را در مشتریان القا میکند همچنین استفاده از بوهای خوراکی در نزدیکی فروشگاههای غذای آماده، حس گرسنگی را در مشتریان القا کرده و آنها را به سمت خرید غذای آماده ترغیب میکند.
در نهایت، باید توجه داشت که بازاریابی بویایی نیازمند بررسی دقیق و مطمئن از عطرها و بوهای استفاده شده است و نباید افراط در این امر ایجاد شود.
پیش بینی بازاری پرسود در آینده
در آینده، میتوان انتظار داشت که بازاریابی بویایی بهعنوان یکی از روشهای جذب مشتری و جلب توجه آنها به برندها و محصولات، بهطور گستردهتری مورد استفاده قرار گیرد. با توسعه فناوری، شرکتها میتوانند از مجموعهای از عطرها و بوها برای جذب مشتری در فضاهای مختلف استفاده کنند. ضمن اینکه در حال حاضر، استفاده از بازاریابی بویایی بهخوبی در صنایع هتلداری، رستوران و اماکن تفریحی شناخته شده است، اما در آینده میتواند به دنبال جلب توجه مشتری در دیگر صنایع نیز باشیم.
با توجه به تغییر سلایق و مدلهای مصرف مشتریان، استفاده از بازاریابی بویایی به عنوان یک عامل جذاب برای مشتری دوام بیشتری خواهد داشت و تأثیر بیشتری بر روی تصمیمگیری مشتریان خواهد داشت.
نتیجه گیری
در حال حاضر، بازار رقابتی در حوزه کسب و کارها، بسیار گسترده است و به دلیل چنین وضعیتی، استراتژیهای مختلف بازاریابی به کار گرفته میشود. بازاریابی بویایی یکی از این موارد است که میتواند برای شرکتها تجربهی فراتر از حد در پاسخگویی به نیازهای مشتریان فراهم کند. استفاده از این استراتژی، میتواند تجربهی خاصی را برای مشتریان فراهم کند و به شرکتها در کسب و کار بهتر کمک کند. بنابراین، برای کسب مزیت رقابتی و بهبود بخشیدن به تجربه مشتری، به بازاریابی بویایی بیشتر اهمیت داده شود.