دامنه جدید من

اصول انتخاب نام دامنه سایت

نام دامنه سایت

دامنه شما در اصل همان هویت شماست! هرچقدر دامنه (Domain) شما قوی‌تر و اصولی‌تر باشد، انگار هویت شما برای همه معتبرتر است. رعایت اصول انتخاب دامنه سایت برای هر کسب و کار، شرکت، مجموعه و هر شخص و نهادی واجب است و مجموعه ساپتک ایرانیان در این مقاله شما را با اصول انتخاب دامنه سایت آشنا می‌کند.

دامنه چیست؟

همانطور که گفتیم، دامنه همان هویت شما است که از سه بخش کلی تشکیل شده که بخش اول آن همان .www می‌باشد. بخش دوم آن نام دامنه شما است که به انتخاب خودتان است و ما در همین مقاله اصول انتخاب دامنه سایت درباره این بخش صحبت می‌کنیم. و بخش سوم دامنه، پسوند می‌باشد که پایین‌تر درباره آن صحبت کرده‌ایم.

انتخاب دامنه سایت

 

رابطه مستقیم نام دامنه سایت با برند شما

نام دامنه سایت رابطه مستقیمی با ارتقای برند، محبوبیت و حتی افزایش درآمد شما دارد. خیلی از کارفرمایان به این نکته دقت نمی‌کنند و متاسفانه در انتخاب نام دامنه، کمی بی‌حوصله هستند. شما برای ارتقاء برندینگ خود لازم است اصول نام مناسب برای دامنه سایت را مد نظر قرار دهید.

 

10 نکته خیلی مهم در انتخاب دامنه سایت

برای رعایت اصول انتخاب دامنه سایت، موارد زیر را در نظر بگیرید:

خرید دامنه

استفاده از پسوند مناسب

انتخاب پسوند مناسب، اولین گام در رعایت اصول انتخاب دامنه سایت است.

agency. app. band. business.
cheap. center. academy. actor.
camera. company. coffee. city.
domains. discount. dentist. credit.
education. expert. events. computer.
finance. exchange. engineer. email.
gift. gallery. furniture. fitness.
house. host. guide. graphics.
life. lawyer. institute. industries.
social. support. services. network.
wiki. zone. site. system.

تقریبا همه شما با انواع پسوند Domain (دامنه‌ها) آشنا هستید. اما با چند تا از انواع آن‌ها آشنا می‌شویم:

  •  Com.

این پسوند ابتدا مختص سازمان های تجاری بود و بعدها به مرور، تبدیل به یکی از بهترین پسوند های بین‌المللی شد. با پسوند Com. اعتبار و اعتماد دیگران نسبت به سایت شما بیشتر می‌شود.

  • Ir.

این پسوند مختص سایت های ایرانی است و هزینه آن نسبت به دیگر دامنه ها خیلی پایین تر است. ارزان بودن دامنه Ir. به این معنی نیست که این پسوند دامنه برای شما مفید نباشد! بسیاری از سایت‌های رتبه بالا از این پسوند استفاده می‌کنند. همچنین برای دریافت این نوع دامنه باید در سایت ایرنیک ثبت نام کنید و مدارک خود را تکمیل کنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش تصویری ساخت شناسه ایرنیک
  • Net.

بطور کلی بهتر است شرکت‌هایی که ارائه دهنده خدمات اینترنتی هستند، از این پسوند بیشتر استفاده کنند. اما استفاده از این دامنه برای کسی محدودیتی ندارد. همچنین تفاوت چندانی با پسوند Com. ندارند.

  • Org.

این پسوند نیز برای شرکت های خصوصی و غیرخصوصی(دولتی) استفاده می‌شود. پس اگر شخص حقوقی هستید و صاحب شرکت یا مجموعه‌ای هستید، می‌توانید از این پسوند استفاده کنید.

برخی دیگر از پسوند های دیگر مانند Biz. ، Co. ، Me. ، Shop. و… نیز در دنیای وب استفاده می‌شوند که اختصاص دادن مقاله به این پسوندها یک مبحث طولانی است و ما را از مطلب اصلی دور می‌کند!

استفاده از کلمه کلیدی مرکزی

 

استفاده از کلمه کلیدی مرکزی

برخی از سئوکاران و متخصصین سئو تأکید بر این دارند که حتما انکر تکست شما (همان کلمه کلیدی مرکزی شما) باید در دامنه باشد تا گوگل سریع تر شما را در نتایج برتر بیاورد. آیا حقیقت دارد؟ قاطعانه خیر!
خوشبختانه یا متأسفانه موتورهای جستجوی گوگل امروزه به این سادگی‌ فریب این ترفندها را نمیخورند. طی تجربیاتی که از انجام پروژه‌های متفاوت داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که وجود کلمه کلیدی Exact Match در دامنه چندان اهمیت ویژه‌ای ندارد؛ پس اجباری به این کار نیست و خیلی روی این مسئله تمرکز نکنید.

استفاده از نام تجاری و برند خود برای دامنه

بهترین و اصولی ترین راه این است که اگر برای برند و بیزینس خود یک نام مناسب انتخاب کرده‌اید، همان نام را برای دامنه خود انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود که اگر شما در شبکه‌های اجتماعی دیگری نیز فعالیت داشته باشید، دیگران با یک سرچ ساده با همین نام به راحتی شما را پیدا می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: مشاوره و طراحی سایت

حواستان باشد کپی نکنید!

در هنگام انتخاب دامنه برای سایت خود، باید حتما حواستان باشد تا نام دامنه شما، با دیگر برندها مطابقت یا شباهت زیادی نداشته باشد. انجام این کار، سوء استفاده از برند دیگران و کپی رایت محسوب می‌شود که مالکین آن برند می‌توانند با پیگیری قانونی برای شما دردسر درست کنند! پس قبل از انتخاب دامنه این نکته را رعایت کنید.

دامنه شما راحت تایپ شود!

یکی از اصول انتخاب دامنه سایت این است که دامنه شما آسان باشد. یعنی به راحتی تایپ شود. مثلا سایت دیجی کالا را تصور کنید که بجای digikala.com، از dijicala.com استفاده می‌کرد! طبیعتا خیلی از افراد در سرچ کردن به مشکل میخوردند.

اصول انتخاب دامنه سایت

دامنه شما نه کوتاه باشد نه بلند

رعایت هر دو مورد بالا الزامی است. حداقل تعداد کاراکتر ها باید 4 و حداکثر بین 12 الی 15 باشد. پیشنهاد ما بین 7 الی 9 کاراکتر می‌باشد.

تا جایی که می‌توانید از اعداد و دش (-) استفاده نکنید!

نکته بعدی در رعایت اصول انتخاب دامنه سایت، عدم استفاده از اعداد و حروف اضافه مانند (-) می‌باشد زیرا ممکن است کاربران در نوع نوشتاری دچار اشتباه شوند.

از ذهن خود استفاده کنید و دامنه خلاقانه بسازید!

در آخر، تمام کارهایی که برای سایت خود انجام می‌دهید، هر محتوایی که میگذارید و هر نوع خدمتی که ارائه می‌دهید، برای رضایت کاربران است. داشتن دامنه خلاقانه هم یکی از این نکات است. شما با خلاقیت خود، می‌توانید دید کاربر را به سایت خود عوض کنید.

ایده برای نام سایت

استفاده از سایت ترکیب کلمات

پیرو توضیح بالا جهت استفاده از خلاقیت در ساخت دامنه، می‌توانید به یکی از سایت های آنلاین واژه ساز مراجعه کنید و با انتخاب چندتا حروف، برای شما چند کلمه پیشنهادی میسازد!

معرفی چند سایت و اپلیکیشن در این زمینه

  • یکی از سایت های مناسب در این حوزه، سایت abadis می‌باشد.
  • سایت بعدی که می‌توانید با آن، واژه‎‌های مختلف بسازید، سایت vajehsaz.ir می‌باشد.
  • اپلیکیشن‌هایی نیز هستند که شما می‌توانید با دانلود از کافه بازار، مایکت و یا گوگل پلی، با دادن چند حروف به آن، ایده کلمات جذاب بگیرید.

استفاده از نام منطقه در دامنه

اگر می‌خواهید خدمات و محصولات خودتان را به یک شهر یا منطقه خاص اختصاص دهید، پیشنهاد می‌کنیم از نام آن منطقه در دامنه خود استفاده کنید. با این کار، موتورهای جستجوگر سایت شما را در نتایج جستجوی مختص همان شهر می‌آورند و شما را اولویت قرار می‌دهند! بعنوان مثال، شما در اصفهان یک فروشگاه اینترنتی کفش دارید و قصد شما این است تا عمده فعالیت شما به کاربران و مشتریان اصفهان باشد. اگر در دامنه خود نام شهر را بیاورید، به احتمال زیاد گوگل سایت شما را با کلمه “خرید اینترنتی کفش در اصفهان ” در نتایج برتری می‌آورد.

+ البته پیشنهاد ما این است که اگر هدف شما فقط ارائه فعالیت اختصاصی برای یک منطقه یا شهر خاص است، از این راهکار استفاده کنید و اگر می‌خواهید به کل کاربران در سرتاسر ایران خدمات بدهید، این روش چندان برای شما مناسب نیست!

مشاوره طراحی سایت

برای دریافت مشاوره رایگان روی گزینه مشاوره طراحی سایت کلیک نمایید و فرم مربوطه را تکمیل نمایید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه طراحی سایت هستند.

 

 

چگونه بهترین نام دامنه را انتخاب کنیم؟

 

1. منحصر به فرد باشید

سعی کنید نام دامنه ای را پیدا کنید که نشان دهنده هویت برند، جایگاه یا ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شما باشد و از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای وب سایت خود نیز استفاده کنید.

2. آینده نگر باشید

نام دامنه ای را انتخاب کنید که بتواند با وب سایت و کسب و کار شما به صورت بلندمدت رشد کند.

دقت کنید از نام‌هایی که خیلی خاص، مد روز یا خیلی محدود هستند، خودداری کنید

3. الهام بگیرید

می‌توانید از یک تولیدکننده نام دامنه مثل godaddy برای ایده گرفتن از دامنه های جذاب استفاده کنید و مشابه نام کسب و کار خود را خلق کنید.

 

آیا تاثیر نام دامنه در سئو واقعیت دارد؟

اگر بخواهیم کلی بگوییم، بله! اما تأثیرات غیرمستقیمی دارد. برای درک این قضیه برای شما مثالی می‌زنیم.
فرض کنید شما در زمینه فروش محصولات کشاورزی فعالیت دارید. محصولات غذایی می‌فروشید. تمام محصولات و دسته‌بندی های شما کامل است و محتوای خوبی هم در زمینه مرتبط با حوزه کاری خود در سایت گذاشته‌اید. اما نام دامنه شما مثلا cactus.ir می‌باشد! خیلی از افراد با دیدن نام دامنه شما از ورود به سایت شما خودداری می‌کنند و سراغ سایتی می‌روند که نام دامنه مرتبط تری دارد. پس بطور غیرمستقیم نام دامنه در سئو سایت تأثیرگذار است و باعث کاهش یا افزایش نرخ کلیک شما و در نتیجه، بهبود رتبه شما می‌شود. البته این یک مثال کلی از تاثیر دامنه در سئو سایت بود.

البته طبق تجربیاتی که داشتیم، استفاده از کلمه کلیدی Exact match یا همان کلمه کلیدی مرکزی در دامنه هم برای موتورهای جستجوگر حائز اهمیت است و نمی‌توان از این مورد هم چشم پوشی کرد. اما در کل نام دامنه بر سئو سایت تأثیر دارد.

دامنه سایت

 

نتیجه گیری

در این مقاله درباره اصول انتخاب دامنه سایت بطور کامل صحبت کردیم و تمامی عواملی که بطور مستقیم و غیرمستقیم بر دامنه و رشد سایت شما تأثیر می‌گذارد را شرح دادیم. یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت سایت شما، انتخاب دامنه مناسب است. همچنین دامنه سایت بر سئو سایت شما هم می‌تواند تأثیر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

به عنوان فرهاد ازمل وارد شده‌اید. نمایهٔ خود را ویرایش نماییدبیرون رفتن؟ بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم مشاوره شغلی

با تکمیل این فرم، همکاران ما جهت مشاوره اولیه با شما تماس خواهند گرفت.

مشاوره انتخاب شغلی

مشاوره انتخاب شغل

مشاوره لازم دارید؟

در صورتی که به مشاوره انتخاب شغل نیاز دارید از طریق ثبت مشخصات خود در باکس مشاوره اقدام فرمایید.

عوامل اقتصادی و پیشرفت کاری

تلاش برای کسب درآمد بالا امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین برای پیدا کردن مسیر شغلی خود باید به این مهم توجه داشته باشید که آیا شغل مورد نظر شما از لحاظ درآمدی می تواند پاسخگوی شرایط و نیازهای شما باشد؟ همچنین تا چه اندازه پتاسیل پیشرفت در این شغل وجود دارد؟ با در نظر گرفتن این عامل شما می توانید متوجه شوید که مسیر پیش روی شما تا چه اندازه قابلیت توسعه داده شدن دارد

شناخت محدودیت ها

شما باید بر اساس شرایط خود مناسب ترین شغل را انتخاب کنید. ذکر این نکته ضروری است که هیچ وقت محدودیت ها چه شخصی چه مربوط به جامعه، نباید باعث شود که شما از مسیر خود دلسرد شوید بلکه در این شرایط می توانید با استفاده از یک منتور یا مشاور بهترین مسیر خود را پیدا کنید.

برای مثال ممکن است فردی دچار نقص عضوی باشد که نتواند برخی از کارها را انجام دهد. یا افرادی که در نقاط محروم کشور زندگی می کنند و شاید دسترسی به خیلی از کلاس های آموزشی یا مشاغل را نداشته باشند. همچنین در بسیاری از کشورها ممکن  است بعضی مشاغل فقط مختص به آقایان باشد. نمونه های این محدودیت ها در هر شهر و کشوری  و برای هر شخصی متفاوت است.

مشخص کردن هدف ها و ارزش ها

اگر خواهان این هستید که بهترین نتیجه را در مسیر شغلی خود به دست بیاورید باید اهداف و ارزش های شما در زندگی منطبق با شغل آینده شما باشد تا بتوانید بهترین عملکرد خود را ارائه دهید. معمولا ارزش های زندگی هر فرد از دوران کودکی با توجه به عوامل محیطی و خانوادگی, شکل می گیرد اما اهداف در طول مسیر زندگی بر اساس آرزوها و خواسته ها ایجاد می شوند و انعطاف پذیر تر هستند.

مشاوره استعدادیابی

برای اینکه بتوانید شغلی انتخاب کنید، باید بدانید که آیا استعداد و مهارت آن را دارید یا خیر. مهارت با آموزش به دست می آید ولی استعداد کاملاً ذاتی است. مشاور در طی جلسات از طریق تست های استعدادیابی به بررسی نقاط قوت و ضعف شما می پردازد و کمک می کند تا نقاط شعف خود را تقویت کنید. به طور مثال برای فردی که توانایی و استعداد رهبری کردن را دارد، شغل های مدیریتی گزینه ی مناسبی است.

استعداد فردی می تواند گزینه موثری در انتخاب شغلی باشد، در صورتی که فرد برای شغلی که انتخاب کرده استعداد نداشته باشد در دراز مدت باعث عدم رضایت و احساس شادی و خوشبختی در فرد می شود و احتمال اینکه نتواند به خوبی به شغل خود عمل کند و کیفیت کار او پایین بیاید، بسیار بالاست.

 
 

 

 

مشاوره شخصیت شناسی (تیپ شناسی)

در این مرحله از فرآیند مشاوره انتخاب شغلی، مشاور به بررسی ویژگی های شخصیتی شما می پردازد و ابعاد شخصیتی شما را ارزیابی می کند. این کار از طریق صحبت با فرد متقاضی توسط مشاور انجام می شود و به برگزاری تست های روان شناختی، تست هوش و … می پردازد. به عنوان مثال برای فردی که درون گرا است و تنهایی را به حضور در جمع ترجیح می دهد، کارهای انفرادی گزینه ی بهتری است.

تصور کنید که شغل شما مطابق با تیپ شخصیتی شما نباشد؛ نتیجه کار کردن در چنین شغلی، نارضایتی شغلی و خستگی روانی زیادی است که برای شما به وجود می آورد. زیرا شما در جای درست خود قرار نگرفته اید و این موضوع در دراز مدت میتواند منجر به کاهش اعتماد به نفس شما شود

مشاوره تغذیه

آیا می دانستید که تغذیه موثر و سالم در انتخاب شغلی تاثیرگذار است؟ یک تغذیه مناسب و سالم به شما انرژی و قدرت بیشتری برای انجام وظایف شغلی تان می دهد و در عین حال به سلامت جسمی و روانی شما نیز کمک می کند. مصرف مواد غذایی سالم به کاهش خستگی، اضطراب و افسردگی کمک می کند و در نتیجه به بهبود کیفیت و عملکرد شما در انجام کارها منجر می شود. از طرف دیگر تغذیه نامناسب به ایجاد بیماری های مزمن و ایجاد مشکلات جشمانی و روانی منجر می شود. توصیه می شود برای داشتن یک تغذیه سالم و تعادل یافته از مشاور راهنمایی بگیرید.

 
 

 

 

مشاوره روابط خانواده، اجتماعی و عاطفی

آیا روابط خانوادگی و عاطفی در زمینه شغلی تأثیرگذار است؟ پاسخ ساده است، بله! این روابط به شکل مستقیم و گاهاً غیرمستقیم می تواند بر کارایی و عملکرد شغلی شما و همچنین رضایت شغلی و کیفیت زندگی اثرگذار باشد. داشتن روابط خانوادگی خوب قابلیت برقراری تعادل بین کار و زندگی خانوادگی را افزایش داده و از طرفی روابط عاطفی مثبت نیز بر روحیه و انگیزه افراد تاثیر می گذارد. در نهایت این روابط است که می تواند بهبود روابط همکاری و تعاملات اجتماعی در محیط کاری را به همراه داشته باشد. از طرف دیگر روابط نامطلوب خاناودگی و عاطفی می تواند باعث ایجاد تنش روحی و اضطراب در فرد شده و باعث ایجاد تضاد و ناهماهنگی و در نهایت کاهش عملکرد و کیفیت فرد در محیط کاری شود.

علاوه بر این موارد داشتن روابط عاطفی و خانوادگی خوب می تواند در ایجاد حمایت اجتماعی برای فرد نقش مهمی ایفا کند، تا در مواجهه با مشکلات و تهدیدات شغلی از حمایت خانواده برخوردار شود که این امر باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود.

مشاوره سلامت جسمی

فرض کنید در شرایطی سخت کار می کنید که موجب بیماری شما شود، آسیب فیزیکی وارد شده نه تنها سلامت جسمی و روانی شما را به خطر می اندازد بلکه می تواند در دراز مدت و در صورت تشدید بیماری به از کار افتادگی و هزینه سنگین جهت درمان منجر شود. برای بررسی سلامت جسمی می توانید از طریق زیر اقدام نمایید:

  1. مشاوره با پزشک: مشاوره با پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات جسمی خود را بهتر درک کنید و به شغلی که با آن سازگاری دارید، راه پیدا کنید.
  2. آزمایشات پزشکی: انجام آزمایشات پزشکی می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت سلامت جسمی خود را بهتر درک کرده و در انتخاب شغل، بهتر تصمیم گیری کنید.
  3. بررسی نیازهای شغلی: بررسی نیازهای شغلی، مانند نیاز به تحمل فشار، قدرت بدنی و تحمل فیزیکی بالا، می‌تواند به شما کمک کند تا شغلی را انتخاب کنید که با سلامت جسمی شما سازگاری داشته باشد.
  4. مشاهده شغل: مشاهده شغل مورد نظر می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا قادر به انجام آن شغل هستید یا خیر. در این مورد، می‌توانید با افرادی که در آن شغل فعالیت می‌کنند، مصاحبه کنید و نظراتشان را درباره نوع کار و نیازهای آن بشنوید