بازاریابی بویایی
- رقیه صفائی
- 7 فروردین 1402
- بدون نظر
فهرست مطالب
حتما تا به حال برایتان پیش آمده که با بوییدن عطری خاص و یا رایحهای به یاد یک موقعیت و یا حتی شخص خاصی افتاده باشید. این همان هدفی است که بازاریابی بویایی دنبال میکند. بدون شک محیط و رایحهای که از آن به مشام ما میرسد حسهای ماندگاری را درون افراد به جای میگذارد، بدین ترتیب میتوان از این حس به منظور جلب اعتماد مشتری و ترغیب وی به خرید استفاده نمود.
مردم در موقعیتهای مختلف معمولا به جای اینکه فقط روی حس بصری خود اتکا کنند، از نشانهها نیز برای تصمیمگیری استفاده میکنند؛ به همین دلیل، گفته میشود که حواس چشایی، لامسه، بویایی و شنوایی میتوانند سهم بزرگی در برانگیختن احساسات مختلف در مشتریان نسبت به یک برند تجاری داشته باشند. بازاریابی بویایی یکی از زیرشاخههای بازاریابی حسی بوده و در این مقاله قصد داریم به تعریف بازاریابی بویایی بپردازیم و تاثیر آن در فروش و جذب مشتری را بررسی کنیم.
بازاریابی رایحه چیست؟
بازاریابی رایحه نوعی از بازاریابی حسی است که از بویایی برای ترغیب عاطفی مشتریان استفاده میکند.
تحقیقات نشان میدهند که بازاریابی رایحه میتواند خردهفروشی را تا 11% افزایش دهد. بازاریابی رایحه چیزی فراتر از پخش یک عطر دلپذیر در یک فضا است. این هنر درنظر گرفتن هویت برند، پیامهای بازاریابی، مخاطبان هدف و ایجاد رایحه ای است که این ارزشها را تقویت میکند و ارتباط طولانیمدت با مصرفکنندگان برقرار کند.
عوامل مختلفی در انتخاب و خرید یک محصول توسط مشتری نقش دارند که یکی از مهمترین آنها حواس پنجگانه فرد میباشد که به طور غیرمستقیم بر روی ضمیر ناخودآگاه فرد اثر گذاشته و او را تشویق به خرید و یا از آن منصرف میکند. به مجموعه تکنیکهایی در بازاریابی که در آن حواس پنجگانه شخص از جمله بینایی، شنیداری، بویایی، چشایی و لامسه مورد توجه قرار میگیرد بازاریابی حسی گفته میشود.
اهمیت بازاریابی بویایی چیست؟
بازاریابی بویایی به دلیل داشتن بسیاری از مزایا در بازاریابی و ترغیب مشتریان به خرید، اهمیت بسیاری دارد. در ادامه، به برخی از اهمیتهای بازاریابی بویایی اشاره میکنیم:
انواع بازاریابی بویایی
بازاریابی رایحه بیلبورد
رایحهای پررنگ و قابل توجه که جلب توجه کرده و حس کنجکاوی ایجاد میکند. برای مثال، سینابون از رایحه قوی دارچین برای جذب مشتریان به نانواییهای خود استفاده میکند.
بازاریابی رایحه محیط
رایحهسازی محیطی تاکتیک استفاده از رایحهها برای بهبود محیط و روحیه مشتریان است. هدف آن بهبود تجربه مشتری و تأثیرگذاری بر رفتار آنهاست. به عنوان مثال، استارباکس از عطر قهوه در فروشگاههای خود برای تحریک اشتها و میل به خرید بیشتر استفاده میکند.
بازاریابی رایحه موضوعی
رایحهای که با موضوع یا مفهوم برند یا محصول مطابقت دارد. به عنوان مثال، نایک از رایحه علف در فروشگاههای گلف خود استفاده میکند تا تجربهای واقعبینانه و همهجانبه ایجاد کند.
بازاریابی رایحه امضا
بازاریابی عطر امضا نوعی بازاریابی عطر است که شامل استفاده از یک عطر منحصربهفرد و متمایز میباشد که هم نشاندهنده هویت و هم شخصیت برند است و هدف آن ایجاد یک تصور به یادماندنی و ارتباط عاطفی با مشتریان و همچنین متمایزساختن برند از رقبا است. بازاریابی عطر امضا میتواند در کانالهای مختلفی مانند بسته بندی، محصولات، فروشگاهها، رویدادها و پلتفرمهای آنلاین اعمال شود.
روش های بازاریابی بویایی
– از یک رایحه ساده مانند مرکبات یا کاج به جای ترکیب پیچیده رایحه استفاده کنید، زیرا عطرهای ساده میتوانند مغز مشتریان را آزاد کنند تا روی محصولات شما تمرکز کنند و بیشتر خرج کنند.
– از رایحهای استفاده کنید که با هویت و ارزشهای برند شما مطابقت داشته باشد، مانند رایحهای تازه برای یک کسبوکار سلامتمحور، یا رایحهای گرم برای یک تجارت دنج و دلپذیر.
– از رایحهای استفاده کنید که احساسات و خاطرات مثبتی را در مشتریان شما برانگیزد، مانند رایحه نوستالژی، شادیآور، یا رایحه عاشقانه.
– از رایحهای استفاده کنید که مکمل محصول یا خدمات شما باشد، مانند رایحه گل برای سالن زیبایی، یا عطر قهوه برای یک کتابفروشی.
– از رایحهای استفاده کنید که حال و هوا یا مضمونی را برای کسبوکار شما ایجاد میکند، مانند رایحه گرمسیری برای آژانس مسافرتی، یا عطر جشن برای فصل تعطیلات.
– از رایحهای استفاده کنید که برای شما ثابت و قابل تشخیص باشد، مانند رایحه امضایی که نشاندهنده برند شما باشد و شما را از رقبایتان متمایز کند.
– از رایحهای مناسب با زمان سال، موقعیت مکانی و فرهنگ مشتریان خود استفاده کنید، مانند رایحه فصلی برای یک موقعیت خاص، یا رایحه محلی برای یک بازار خاص.
حس بویایی و ربط آن به بازاریابی
حس بویایی ابزاری قدرتمند است که میتواند بر نحوه درک و تعامل مشتریان با یک برند یا محصول تأثیر بگذارد. بر اساس منابع منتشرشده، بازاریابی بویایی اغلب در بازاریابی نادیده گرفته میشود، زیرا بسیاری از افراد بر ایجاد نشانههای دیداری و شنیداری و تحریک تمرکز میکنند. با این حال، بازاریابی بویایی میتواند تأثیر قابل توجهی بر رفتار، ترجیحات و وفاداری مشتریان داشته باشد.
حس بویایی در بازاريابي چه جایگاهي دارد؟
بازاریابی بویایی نوعی بازاریابی است که سعی در جذب جامعه هدف خود دارد. این نوع بازاریابي علاوهبراینکه قادر است نتایج بسيارخوبي برای يك كسبوكار به ارمغان بياورد، مشتريها را برای مدت طولاني وفادار نگه خواهدداشت.
چطور از بازاریابی بویایی در کسب و کار استفاده کنیم؟
بازاریابی بویایی استفاده از رایحه برای جذب مشتری و تاثیرگذاری بر رفتار آنهاست. این میتواند به شما کمک کند تا تصوری به یادماندنی و مثبت از برند خود ایجاد کنید، تجربه مشتری را افزایش دهید و فروش خود را چند برابر نمایید.
مشاوره کسب و کار نیز در زمینه بازاریابی بسیار کمک کننده است.
بازاریابی بویایی راهی برای افزایش فروش
بازاریابی بویایی در کسبوکارهای مختلفی قابل استفاده است حتی کمپانیهای بزرگی از این روش برای جذب مشتری استفاده میکنند و منجر به افزایش فروش آنها شدهاست:
مثال های بازاریابی بویایی
• کفشهای ورزشی نایک ایر جردن، که بوی خاصی دارند که با بسکتبال مرتبط است.
• استارباکس لاته که عطر فصلی دارد و باعث ایجاد هیجان در مشتریان میشود.
• عطر شماره 5 Chanel’s که دارای رایحهای کلاسیک است که در سراسر جهان به عنوان نمادی از تجمل شناخته شده است
حس بویایی چه رابطهای با افزایش فروش دارد؟
حس بویایی بهعنوان یکی از حواسپنجگانه انسان است که تاثیر بیشماری بر تصمیمات مصرفکنندگان و واکنش آنها نسبت به محصولات، برندها و مکانها دارد. در بازاریابی نیز این حس بویایی بهعنوان یکی از روشهای جذب مشتریان و بهبود تجربه آنها از محصول و برند، مورد استفاده قرار میگیرد.
بازاریابی بویایی بر ناخودآگاه انسان تأثیر میگذارد، به این معنی که بسیاری از تصمیمات خریداران واقعی، بر اساس عوامل نا خودآگاهی مانند بوی اطراف تصمیم گرفته میشود. برای مثال، یک فروشگاه غذایی با استفاده از بازاریابی بویایی قادر است احساس گرسنگی و تشنگی در مشتری برانگیزد و با شکلدادن به درستی بوی محصولات غذایی، او را برای خرید آماده کند.
مقاله پیشنهادی: راهکار هایی برای شکست نخوردن در کسب و کار |
حافظه بویایی چیست؟
حافظه بویایی یکی از حواس پنجگانه انسان است که توسط بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی تشکیل شده است. حافظه بویایی امکان تشخیص و تفکیک بین بوهای مختلف را فراهم میکند و بویایی باعث ایجاد احساسات، خاطرات و حتی انواع عکسالعملهای رفتاری در ما میشود.
حافظه بویایی، نوعی حافظه بسیار اساسی برای انسان است و قابلیت ذخیره بسیار بالایی دارد. به عنوان مثال، ما میتوانیم بوی برنج سالم، بوی قهوه، بوی شیرین یا تلخ دانههای شکر و بسیاری از بوهای دیگر را تشخیص دهیم. علاوه بر این، حافظه بویایی ما قادر به شناسایی بوهای آشنا و بوهای ناشناخته است و ما با شنیدن بوی خاص میتوانیم حتی به یاد تجربههای قبلی خود بیفتیم.
بینی یکی از حواس پنجگانه انسان است و مسئول تشخیص بو میباشد. بینی توانایی تشخیص بو فراوانی دارد و بهطور معمول حدود 10 هزار بو را تشخیص میدهد. این توانایی بینی در ذهن انسان تصاویر و خاطراتی مربوط به بوها را فرا میگیرد و در برخی موارد میتواند چند خاطره و تجربه را به یاد آورد.
تاثیر بازاریابی بویایی برای جذب مشتری
با استفاده از روش بازاریابی بو، شما میتوانید به مشتریان خود پیامهای خاصی را منتقل نمایید و باعث ایجاد حس خوبی در آنها شوید. برای مثال، استفاده از بوی نعناع در فضای پذیرایی یک هتل، حس تمیزی و خنک بودن را در مشتریان القا میکند همچنین استفاده از بوهای خوراکی در نزدیکی فروشگاههای غذای آماده، حس گرسنگی را در مشتریان القا کرده و آنها را به سمت خرید غذای آماده ترغیب میکند.
آدرس
تهران، خیابان ولیعصر بالاتر از بهشتی، کوچه پردیس، پلاک 5
تماس: 1505 30 91 – 021
نماد ها
تمام حقوق این سایت متعلق به ساپتک ایرانیان میباشد ©
- خدمات
- مشاوره شغلی
- مشاوره خانواده
- مشاوره کودک
- مشاوره درمان استرس و اضطراب
- مشاوره زوج درمانی
- مشاوره طلاق
- مشاوره درمان افسردگی
- مشاوره وسواس
- مشاوره روانشناسی نوجوان
- مشاوره پیش از ازدواج
- مشاوره شکست عشقی
- مشاوره درمان فوبیا
- مشاوره ترک اعتیاد
- مشاوره خودکشی
- مشاوره تحصیلی
- مشاوره اختلال شخصیت
- مشاوره اختلالات جنسی
- مشاوره روانشناسی سالمندان
- مشاوره خانواده ایرانیان خارج از کشور
- مشاوره توسعه فردی
- مشاوره طراحی سایت
- مشاوره کسب و کار
- مشاوره تغذیه
- مشاوره تبلیغات
- تست روانشناسی
- مجله ساپتک
- درباره ما
- تماس با ما
- استخدام
- حساب کاربری من
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
زیر مجموعه های
برای ارتباط با ما
- 09999837229
- تهران خیابان ولیعصر بعد از تقاطع بهشتی کوچه پردیس پلاک 5
- sf_alvand@yahoo.com
- تماس با ما
- ادرس که هست
- لینک توضیح هست
- درباره ما
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به ساپتک ایرانیان می باشد.
فرم مشاوره شغلی
با تکمیل این فرم، همکاران ما جهت مشاوره اولیه با شما تماس خواهند گرفت.
مشاوره انتخاب شغل
مشاوره لازم دارید؟
در صورتی که به مشاوره انتخاب شغل نیاز دارید از طریق ثبت مشخصات خود در باکس مشاوره اقدام فرمایید.
عوامل اقتصادی و پیشرفت کاری
تلاش برای کسب درآمد بالا امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین برای پیدا کردن مسیر شغلی خود باید به این مهم توجه داشته باشید که آیا شغل مورد نظر شما از لحاظ درآمدی می تواند پاسخگوی شرایط و نیازهای شما باشد؟ همچنین تا چه اندازه پتاسیل پیشرفت در این شغل وجود دارد؟ با در نظر گرفتن این عامل شما می توانید متوجه شوید که مسیر پیش روی شما تا چه اندازه قابلیت توسعه داده شدن دارد
شناخت محدودیت ها
شما باید بر اساس شرایط خود مناسب ترین شغل را انتخاب کنید. ذکر این نکته ضروری است که هیچ وقت محدودیت ها چه شخصی چه مربوط به جامعه، نباید باعث شود که شما از مسیر خود دلسرد شوید بلکه در این شرایط می توانید با استفاده از یک منتور یا مشاور بهترین مسیر خود را پیدا کنید.
برای مثال ممکن است فردی دچار نقص عضوی باشد که نتواند برخی از کارها را انجام دهد. یا افرادی که در نقاط محروم کشور زندگی می کنند و شاید دسترسی به خیلی از کلاس های آموزشی یا مشاغل را نداشته باشند. همچنین در بسیاری از کشورها ممکن است بعضی مشاغل فقط مختص به آقایان باشد. نمونه های این محدودیت ها در هر شهر و کشوری و برای هر شخصی متفاوت است.
مشخص کردن هدف ها و ارزش ها
اگر خواهان این هستید که بهترین نتیجه را در مسیر شغلی خود به دست بیاورید باید اهداف و ارزش های شما در زندگی منطبق با شغل آینده شما باشد تا بتوانید بهترین عملکرد خود را ارائه دهید. معمولا ارزش های زندگی هر فرد از دوران کودکی با توجه به عوامل محیطی و خانوادگی, شکل می گیرد اما اهداف در طول مسیر زندگی بر اساس آرزوها و خواسته ها ایجاد می شوند و انعطاف پذیر تر هستند.
مشاوره استعدادیابی
برای اینکه بتوانید شغلی انتخاب کنید، باید بدانید که آیا استعداد و مهارت آن را دارید یا خیر. مهارت با آموزش به دست می آید ولی استعداد کاملاً ذاتی است. مشاور در طی جلسات از طریق تست های استعدادیابی به بررسی نقاط قوت و ضعف شما می پردازد و کمک می کند تا نقاط شعف خود را تقویت کنید. به طور مثال برای فردی که توانایی و استعداد رهبری کردن را دارد، شغل های مدیریتی گزینه ی مناسبی است.
استعداد فردی می تواند گزینه موثری در انتخاب شغلی باشد، در صورتی که فرد برای شغلی که انتخاب کرده استعداد نداشته باشد در دراز مدت باعث عدم رضایت و احساس شادی و خوشبختی در فرد می شود و احتمال اینکه نتواند به خوبی به شغل خود عمل کند و کیفیت کار او پایین بیاید، بسیار بالاست.
مشاوره شخصیت شناسی (تیپ شناسی)
در این مرحله از فرآیند مشاوره انتخاب شغلی، مشاور به بررسی ویژگی های شخصیتی شما می پردازد و ابعاد شخصیتی شما را ارزیابی می کند. این کار از طریق صحبت با فرد متقاضی توسط مشاور انجام می شود و به برگزاری تست های روان شناختی، تست هوش و … می پردازد. به عنوان مثال برای فردی که درون گرا است و تنهایی را به حضور در جمع ترجیح می دهد، کارهای انفرادی گزینه ی بهتری است.
تصور کنید که شغل شما مطابق با تیپ شخصیتی شما نباشد؛ نتیجه کار کردن در چنین شغلی، نارضایتی شغلی و خستگی روانی زیادی است که برای شما به وجود می آورد. زیرا شما در جای درست خود قرار نگرفته اید و این موضوع در دراز مدت میتواند منجر به کاهش اعتماد به نفس شما شود
مشاوره تغذیه
آیا می دانستید که تغذیه موثر و سالم در انتخاب شغلی تاثیرگذار است؟ یک تغذیه مناسب و سالم به شما انرژی و قدرت بیشتری برای انجام وظایف شغلی تان می دهد و در عین حال به سلامت جسمی و روانی شما نیز کمک می کند. مصرف مواد غذایی سالم به کاهش خستگی، اضطراب و افسردگی کمک می کند و در نتیجه به بهبود کیفیت و عملکرد شما در انجام کارها منجر می شود. از طرف دیگر تغذیه نامناسب به ایجاد بیماری های مزمن و ایجاد مشکلات جشمانی و روانی منجر می شود. توصیه می شود برای داشتن یک تغذیه سالم و تعادل یافته از مشاور راهنمایی بگیرید.
مشاوره روابط خانواده، اجتماعی و عاطفی
آیا روابط خانوادگی و عاطفی در زمینه شغلی تأثیرگذار است؟ پاسخ ساده است، بله! این روابط به شکل مستقیم و گاهاً غیرمستقیم می تواند بر کارایی و عملکرد شغلی شما و همچنین رضایت شغلی و کیفیت زندگی اثرگذار باشد. داشتن روابط خانوادگی خوب قابلیت برقراری تعادل بین کار و زندگی خانوادگی را افزایش داده و از طرفی روابط عاطفی مثبت نیز بر روحیه و انگیزه افراد تاثیر می گذارد. در نهایت این روابط است که می تواند بهبود روابط همکاری و تعاملات اجتماعی در محیط کاری را به همراه داشته باشد. از طرف دیگر روابط نامطلوب خاناودگی و عاطفی می تواند باعث ایجاد تنش روحی و اضطراب در فرد شده و باعث ایجاد تضاد و ناهماهنگی و در نهایت کاهش عملکرد و کیفیت فرد در محیط کاری شود.
علاوه بر این موارد داشتن روابط عاطفی و خانوادگی خوب می تواند در ایجاد حمایت اجتماعی برای فرد نقش مهمی ایفا کند، تا در مواجهه با مشکلات و تهدیدات شغلی از حمایت خانواده برخوردار شود که این امر باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود.
مشاوره سلامت جسمی
فرض کنید در شرایطی سخت کار می کنید که موجب بیماری شما شود، آسیب فیزیکی وارد شده نه تنها سلامت جسمی و روانی شما را به خطر می اندازد بلکه می تواند در دراز مدت و در صورت تشدید بیماری به از کار افتادگی و هزینه سنگین جهت درمان منجر شود. برای بررسی سلامت جسمی می توانید از طریق زیر اقدام نمایید:
- مشاوره با پزشک: مشاوره با پزشک میتواند به شما کمک کند تا مشکلات جسمی خود را بهتر درک کنید و به شغلی که با آن سازگاری دارید، راه پیدا کنید.
- آزمایشات پزشکی: انجام آزمایشات پزشکی میتواند به شما کمک کند تا وضعیت سلامت جسمی خود را بهتر درک کرده و در انتخاب شغل، بهتر تصمیم گیری کنید.
- بررسی نیازهای شغلی: بررسی نیازهای شغلی، مانند نیاز به تحمل فشار، قدرت بدنی و تحمل فیزیکی بالا، میتواند به شما کمک کند تا شغلی را انتخاب کنید که با سلامت جسمی شما سازگاری داشته باشد.
- مشاهده شغل: مشاهده شغل مورد نظر میتواند به شما کمک کند تا ببینید آیا قادر به انجام آن شغل هستید یا خیر. در این مورد، میتوانید با افرادی که در آن شغل فعالیت میکنند، مصاحبه کنید و نظراتشان را درباره نوع کار و نیازهای آن بشنوید