آپدیت راه هایی برای شکست نخوردن در کسب و کار

راهکار هایی برای شکست نخوردن در کسب و کار

راهکار هایی برای شکست نخوردن در کسب و کار

تأسیس یک کسب و کار می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌های زندگی باشد. با این حال، با یافتن رویه‌ای صحیح و راه حل‌های مشابه برای کسب و کار خود، می‌توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید. در این مقاله، به راهکار هایی برای شکست نخوردن در کسب و کار اشاره خواهیم‌کرد.

 

 

انواع کسب و کارها

انواع کسب و کار را می‌توان از چند جهت مورد بحث و بررسی قرار داد. به عنوان مثال بزرگ یا کوچک‌بودن کسب و کار یا نوع مالکیت آن. اما شما در این بخش با 5 نوع گوناگون کسب و کار آشنا خواهید شد.

کسب و کار خدماتی

کسب و کارهای خدماتی، محصولات خود را به صورت خدمات ارائه می‌دهند. این خدمات، شامل انواع مهارت‌ها، آموزش‌ها، تبلیغات، استراتژی‌ها، توصیه‌ها و … می‌توانند باشند. کسب و کارهای خدماتی، از جمله کسب و کارهای خدماتی می‌توان به آرایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها، مدارس، بانک‌ها و موسسات مالی، شرکت‌های حسابداری، و شرکت‌های حقوقی اشاره کرد که از انواع روش‌های معتبر کسب درآمد به حساب می‌آیند.

کسب و کار اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی یکی از پرطرفدارترین انواع کسب و کار می‌باشد. با رشد تکنولوژی و تمایل افراد به استفاده از اینترنت بسیاری از کسب و کارها نیز به سمت آنلاین‌ شدن رفتند. فریلنسری، فروشگاه‌های اینترنتی، سرویس‌های آنلاین از جمله کسب و کارهای اینترنتی هستند.

برای توسعه کسب و کارهای آنلاین حتما از مشاوران کسب و کار کمک بگیرید.

کسب و کار خانگی

می‌توان گفت این توع کسب و کار بخشی از کسب و کارهای اینترنتی محسوب می‌شود. بعضی افراد تمایل به داشتن کسب و کار خانگی دارند و می‌خواهد از محصولاتی که درست می‌کنند، کسب درآمد داشته باشند. فروش ترشی و مربا یا فروش دست‌ سازه‌های خانگی به صورت آنلاین، بخشی از انواع کسب و کارهای خانگی می‌باشند.

 

انواع کسب و کار

 

کسب و کار بازرگانی

در این نوع کسب و کار، صاحبین مشاغل محصولات را به قیمت عمده تهیه‌ کرده و با قیمت خرده‌فروشی به مشتریانشان عرضه می‌کنند. این نوع کسب و کار گاهی به عنوان “کسب و کار خرید و فروش” شناخته می‌شود. مبنای کار این شرکت‌ها و سازمان‌ها، سود دهی از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد است. علاوه بر این، این نوع کسب و کارها محصولات را بدون هیچ کاستی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. برخی از این کسب و کارها شامل سوپرمارکت‌ها، شرکت‌های توزیعی و دیگر خرده‌فروشی‌ها هستند.

کسب و کار تولیدی

در این نوع کسب و کار، محصولات اولیه برای استفاده در فرآیند تولید محصول جدید، خریداری می‌شود. به همین دلیل، کسب و کارهای تولیدی به طور متفاوتی نسبت به کسب و کارهای بازرگانی عمل می‌کنند. آن‌ها محصولات اولیه را تغییر داده و به محصولات جدیدی که برای بازار مناسب هستند، تبدیل می‌کنند و آن‌ها را به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال، همه برندهایی که محصول خود را به چرخه تولید کالا اضافه می‌کنند، کسب و کارهای تولیدی نامیده می‌شوند.

 

 

دلایل اصلی شکست در کسب و کار چیست؟

هر کسب و کاری ممکن است به دلایل مختلفی شکست را تجربه کند، اما موارد زیر را می‌توان به عنوان رایج‌ترین دلایل دانست:

 

دلایل اصلی شکست در کسب و کار چیست

 

  • کپی کردن از دیگران

کپی کردن از کسب و کارها به معنای تقلید از محصولات، خدمات و برندهای یک کسب و کار موفق است.

بسیاری از کسب و کارهای نوپا تصور می کنند صرفا با کپی کردن از کسب و کارهای دیگر حتما موفق می شوند در حالیکه بازار هدف و استراتژی بازاریابی خود را شناسایی نمی کنند.

برخی از کسب و کارها از این روش برای رقابت با کسب و کارهای پیشرو یا ورود به بازارهای جدید استفاده می‌کنند. اما کپی کردن از کسب و کارها معایبی دارد که باعث شکست آنها می شود.

به طور مثال علاوه بر نقض حقوق مالکیت و کاهش خلاقیت و نوآوری منجر به از دست دادن مزیت رقابتی و تنش بین کسب و کارها می شود.

  • مشورت نگرفتن از دیگران

مشورت نگرفتن از دیگران برای توسعه کسب و کار ممکن است یکی از خطاهای رایج صاحبان کسب و کار باشد که می تواند منجر به شکست بسیاری از کسب و کارها باشد و شما بدون مشورت دستاوردهای زیر را از دست می دهید.

  • از دست دادن فرصت‌های یادگیری یا توسعه
  • از دست دادن دیدگاه‌های خلاقانه
  • از دست دادن اعتبار یا اعتماد سهامداران و مشتریان
  • از دست دادن امکان همکاری با دیگران
  • عدم محاسبه دقیق

محاسبه دقیق یکی از عوامل مهم برای موفقیت یا شکست کسب و کارها است. اگر شما نتوانید درآمد و هزینه‌های خود را به درستی برآورد و مدیریت کنید، ممکن است با مشکلات مالی روبرو شوید و از رقابت عقب بمانید. برای محاسبه دقیق، شما باید از اصول حسابداری رعایت کنید و از ابزارهای مناسبی مانند نرم‌افزارهای مالی استفاده کنید. همچنین باید سود ناخالص و سود خالص خود را به طور مرتب محاسبه و برنامه‌ریزی کنید.

  • عدم توجه کافی به مشتریان

عدم توجه کافی به مشتریان یکی از عوامل شکست کسب و کارها است. مشتریان شاه کلید کسب و کار شما هستند و نیازها، انتظارات و رضایت آنها بسیار حائز اهیت است. اگر کسب و کاری به مشتریان خود توجه نکند، ممکن است باعث از دست دادن آنها، کاهش سهم بازار، کاهش درآمد و در نهایت ورشکستگی کسب و کار شود. 

  • عدم تمرکز

عدم تمرکز یکی از عواملی است که می‌تواند باعث شکست کسب و کارها شود. زمانی که شما روی کارتان تمرکز نکنید، از مسیر اصلی خارج خواهید شد و نمی‌توانید اهداف کسب و کار خود را به‌خوبی تعیین و دنبال کنید. 

برای جلوگیری از عدم تمرکز، شما باید راه‌هایی را پیدا کنید که بتوانید ذهن خود را آرام و متمرکز نگه دارید

  • تعیین نکردن اهداف

تعیین اهداف یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یا شکست کسب و کارها است.به نظر می‌رسد که تعیین نکردن اهداف یکی از دلایل رایج شکست کسب و کارها باشد

اهداف باید شفاف، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، منطقی و محدود زمانی باشند. اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت باید با هم هماهنگ و هم‌سو باشند. اهداف به شما مسیر، انگیزه، اولویت‌بندی و پیشرفت کسب و کار را نشان می‌دهند.

  • بروز نکردن اهداف

بروز نکردن اهداف نیز باعث شکست کسب و کارها است. زیرا باعث می‌شود که کارآفرینان راه خود را گم کنند و نتوانند به موفقیت‌های مورد نظر خود برسند. برای جلوگیری از این مشکل، باید اهدافی را که در ابتدای کار تعیین کرده‌اید، به صورت دوره‌ای بازبینی و بروز کنید. این کار به شما کمک می‌کند که با تغییرات بازار و نیازهای مشتریان هماهنگ شوید و راهکارهای جدیدی برای رشد کسب و کار خود پیدا کنید و از شکست پیاپی دور شوید.

  • نداشتن طرح تجاری

نداشتن طرح تجاری نیز یکی از علل رایج شکست کسب و کارها است. طرح تجاری یک سند است که اهداف، استراتژی‌ها، بودجه‌ها، بازارها، مشتریان، رقبا، خطرات و فرصت‌های یک کسب و کار را شرح می‌دهد. 

بسیاری از کسب و کارهای شکست خورده یا طرح تجاری نداشته‌اند یا طرح تجاری ضعیفی داشته‌اند که با واقعیت همخوانی نداشته‌است.

  • نداشتن تیم متخصص

نداشتن تیم متخصص یکی از دلایل شکست کسب و کارها محسوب می شود. تیم متخصص به معنای افرادی است که دارای مهارت‌ها، تجربه‌ها و دانش‌های لازم برای انجام وظایف خاص هستند. تیم متخصص می‌تواند به کسب و کار کمک کند تا از شکست نجات پیدا کرده و به مرحله توسعه دست یابد.

برای ایجاد یک تیم متخصص، کسب و کار باید از روش‌های مناسبی برای جذب، آموزش، ارزیابی و حمایت از اعضای تیم استفاده کند. همچنین باید محیط و فضای کاری مناسبی را برای تیم فراهم کند تا بتوانند به‌راحتی به ابزار، تجهیزات و قدرت لازم برای انجام کار دسترسی داشته باشند.

 

اگر برای پیشرفت و توسعه کسب و کار خود نیاز به مشاوره کسب و کار دارید، می‌توانید از مشاوره کسب و کار ساپتک استفاده کنید، همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

 

 

بعد از شکست کسب و کار چه اقداماتی انجام دهیم؟

فرآیندهای باز بینی و تحلیل را انجام دهید.
ورودی‌های خود را با جزئیات بیشتر بررسی کنید و دنبال علت شکست در کسب و کار خود بگردید.
سرمایه اجتماعی و فنی خود را بررسی‌کنید.

 

بعد از شکست کسب و کار چه اقداماتی انجام دهیم

 

بررسی‌کنید که چه نیازهایی برای پیشرفت در کسب و کار خود دارید و آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید. با توجه به نیازهای خود، برنامه‌ای را برای بازگشت به تولید بسازید که به شما کمک‌کند تا کسب و کار خود را دوباره راه‌اندازی کنید.
استفاده از راه‌های ارتباطی مناسب برای افزایش بازدید و اشتراک‌گذاری اطلاعات خود، از راه‌های ارتباطی مناسب استفاده‌کنید، مانند شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌نویسی، وب‌سایت و ایمیل مارکتینگ.

 

 

راهکار هایی برای شکست نخوردن در کسب و کار

رشد کسب و کار یک فرآیند آسان نیست، اما با شناخت و استفاده از 10 راهکار زیر می‌توانید در کسبو کار خود شکست نخورید و به موفقیت دست یابید:

  • تحقیق مناسب
    قبل از شروع هر کسب و کاری، در مورد رقبای خود تحقیق کنید و بازار و نیازمندی‌های مشتریان خود را بشناسید.
  • طرح و برنامه‌ریزی
    یک طرح و برنامه‌ریزی جامع برای کسب و کار خود داشته باشید و در طراحی آن با خبرگان و متخصصان آن کسب کار مشورت کنید.
  • تنظیم بودجه
    برای کسب و کار خود یک بودجه راهبردی تنظیم کنید و هر هفته، ماه و سال آن را بروزرسانی کنید.
  • تعیین هدف
    قبل از شروع هر فعالیتی، یک هدف خاص برای آن تعیین کنید و به دنبال آن بروید.
  • بازاریابی موثر: بازاریابی موثر و درست یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در کسب و کار است. برای موفقیت در کسب و کار خود، بازاریابی خود را به‌روز کنید و از روش‌های مختلف این حوزه استفاده کنید.

 

راهکار هایی برای شکست نخوردن در کسب و کار

 

  • برقراری ارتباط دائم با مشتریان
    یکی از مهمترین چالش‌ها در کسب و کار برقراری ارتباط با مشتریان است. این ارتباطات رابطه مستقیم با افزایش فروش شما خواهند داشت
  • چالش برانگیز اما قابل تحمل
    از طرح و برنامه‌ریزی خود اطمینان پیدا کنید و هر چالشی که با آن مواجه شدید را به عنوان یک فرصت برای رشد در نظر بگیرید.
  • بخش‌بندی تخصصی
    برای بهبود کیفیت خدمات خود، باید به سمت بخش‌بندی تخصصی بروید و در هر بخش از کسب و کار خود بهترین مجری را به‌کار بگیرید.
  • رقابت کمتر
    رقابت کمتر در بازار امکان برای ارائه خدمات بسیار بهتر را فراهم می‌کند. بنابراین، پیش‌بینی و ارزیابی رقابت‌های خود را به‌شکلی نمایی کنید که رقابت‌های بیشتر در بازار را برطرف کنید.
  • کار با تیم حرفه‌ای
    در کسب و کار خود، با تیم حرفه‌ای کار کنید و با اعتمادبه‌نفس، خدمات خود را به بهترین شکل ارائه دهید

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله ابتدا انواع کسب و کارها را به شما معرفی کردیم. سپس دلایل اصلی شکست در کسب و کارها را نام بردیم. در آخر هم اقدامات صحیح بعد از شکست در کسب و کار را معرفی کردیم و راهکارهایی را برای جلوگیری از شکست در کسب و کار، به شما معرفی کردیم. امیدواریم که شما با رعایت نکاتی که در این مقاله گفته شد، هیچ وقت در کسب و کار خود شکست نخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم مشاوره شغلی

با تکمیل این فرم، همکاران ما جهت مشاوره اولیه با شما تماس خواهند گرفت.

مشاوره انتخاب شغلی

مشاوره انتخاب شغل

مشاوره لازم دارید؟

در صورتی که به مشاوره انتخاب شغل نیاز دارید از طریق ثبت مشخصات خود در باکس مشاوره اقدام فرمایید.

عوامل اقتصادی و پیشرفت کاری

تلاش برای کسب درآمد بالا امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین برای پیدا کردن مسیر شغلی خود باید به این مهم توجه داشته باشید که آیا شغل مورد نظر شما از لحاظ درآمدی می تواند پاسخگوی شرایط و نیازهای شما باشد؟ همچنین تا چه اندازه پتاسیل پیشرفت در این شغل وجود دارد؟ با در نظر گرفتن این عامل شما می توانید متوجه شوید که مسیر پیش روی شما تا چه اندازه قابلیت توسعه داده شدن دارد

شناخت محدودیت ها

شما باید بر اساس شرایط خود مناسب ترین شغل را انتخاب کنید. ذکر این نکته ضروری است که هیچ وقت محدودیت ها چه شخصی چه مربوط به جامعه، نباید باعث شود که شما از مسیر خود دلسرد شوید بلکه در این شرایط می توانید با استفاده از یک منتور یا مشاور بهترین مسیر خود را پیدا کنید.

برای مثال ممکن است فردی دچار نقص عضوی باشد که نتواند برخی از کارها را انجام دهد. یا افرادی که در نقاط محروم کشور زندگی می کنند و شاید دسترسی به خیلی از کلاس های آموزشی یا مشاغل را نداشته باشند. همچنین در بسیاری از کشورها ممکن  است بعضی مشاغل فقط مختص به آقایان باشد. نمونه های این محدودیت ها در هر شهر و کشوری  و برای هر شخصی متفاوت است.

مشخص کردن هدف ها و ارزش ها

اگر خواهان این هستید که بهترین نتیجه را در مسیر شغلی خود به دست بیاورید باید اهداف و ارزش های شما در زندگی منطبق با شغل آینده شما باشد تا بتوانید بهترین عملکرد خود را ارائه دهید. معمولا ارزش های زندگی هر فرد از دوران کودکی با توجه به عوامل محیطی و خانوادگی, شکل می گیرد اما اهداف در طول مسیر زندگی بر اساس آرزوها و خواسته ها ایجاد می شوند و انعطاف پذیر تر هستند.

مشاوره استعدادیابی

برای اینکه بتوانید شغلی انتخاب کنید، باید بدانید که آیا استعداد و مهارت آن را دارید یا خیر. مهارت با آموزش به دست می آید ولی استعداد کاملاً ذاتی است. مشاور در طی جلسات از طریق تست های استعدادیابی به بررسی نقاط قوت و ضعف شما می پردازد و کمک می کند تا نقاط شعف خود را تقویت کنید. به طور مثال برای فردی که توانایی و استعداد رهبری کردن را دارد، شغل های مدیریتی گزینه ی مناسبی است.

استعداد فردی می تواند گزینه موثری در انتخاب شغلی باشد، در صورتی که فرد برای شغلی که انتخاب کرده استعداد نداشته باشد در دراز مدت باعث عدم رضایت و احساس شادی و خوشبختی در فرد می شود و احتمال اینکه نتواند به خوبی به شغل خود عمل کند و کیفیت کار او پایین بیاید، بسیار بالاست.

 
 

 

 

مشاوره شخصیت شناسی (تیپ شناسی)

در این مرحله از فرآیند مشاوره انتخاب شغلی، مشاور به بررسی ویژگی های شخصیتی شما می پردازد و ابعاد شخصیتی شما را ارزیابی می کند. این کار از طریق صحبت با فرد متقاضی توسط مشاور انجام می شود و به برگزاری تست های روان شناختی، تست هوش و … می پردازد. به عنوان مثال برای فردی که درون گرا است و تنهایی را به حضور در جمع ترجیح می دهد، کارهای انفرادی گزینه ی بهتری است.

تصور کنید که شغل شما مطابق با تیپ شخصیتی شما نباشد؛ نتیجه کار کردن در چنین شغلی، نارضایتی شغلی و خستگی روانی زیادی است که برای شما به وجود می آورد. زیرا شما در جای درست خود قرار نگرفته اید و این موضوع در دراز مدت میتواند منجر به کاهش اعتماد به نفس شما شود

مشاوره تغذیه

آیا می دانستید که تغذیه موثر و سالم در انتخاب شغلی تاثیرگذار است؟ یک تغذیه مناسب و سالم به شما انرژی و قدرت بیشتری برای انجام وظایف شغلی تان می دهد و در عین حال به سلامت جسمی و روانی شما نیز کمک می کند. مصرف مواد غذایی سالم به کاهش خستگی، اضطراب و افسردگی کمک می کند و در نتیجه به بهبود کیفیت و عملکرد شما در انجام کارها منجر می شود. از طرف دیگر تغذیه نامناسب به ایجاد بیماری های مزمن و ایجاد مشکلات جشمانی و روانی منجر می شود. توصیه می شود برای داشتن یک تغذیه سالم و تعادل یافته از مشاور راهنمایی بگیرید.

 
 

 

 

مشاوره روابط خانواده، اجتماعی و عاطفی

آیا روابط خانوادگی و عاطفی در زمینه شغلی تأثیرگذار است؟ پاسخ ساده است، بله! این روابط به شکل مستقیم و گاهاً غیرمستقیم می تواند بر کارایی و عملکرد شغلی شما و همچنین رضایت شغلی و کیفیت زندگی اثرگذار باشد. داشتن روابط خانوادگی خوب قابلیت برقراری تعادل بین کار و زندگی خانوادگی را افزایش داده و از طرفی روابط عاطفی مثبت نیز بر روحیه و انگیزه افراد تاثیر می گذارد. در نهایت این روابط است که می تواند بهبود روابط همکاری و تعاملات اجتماعی در محیط کاری را به همراه داشته باشد. از طرف دیگر روابط نامطلوب خاناودگی و عاطفی می تواند باعث ایجاد تنش روحی و اضطراب در فرد شده و باعث ایجاد تضاد و ناهماهنگی و در نهایت کاهش عملکرد و کیفیت فرد در محیط کاری شود.

علاوه بر این موارد داشتن روابط عاطفی و خانوادگی خوب می تواند در ایجاد حمایت اجتماعی برای فرد نقش مهمی ایفا کند، تا در مواجهه با مشکلات و تهدیدات شغلی از حمایت خانواده برخوردار شود که این امر باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود.

مشاوره سلامت جسمی

فرض کنید در شرایطی سخت کار می کنید که موجب بیماری شما شود، آسیب فیزیکی وارد شده نه تنها سلامت جسمی و روانی شما را به خطر می اندازد بلکه می تواند در دراز مدت و در صورت تشدید بیماری به از کار افتادگی و هزینه سنگین جهت درمان منجر شود. برای بررسی سلامت جسمی می توانید از طریق زیر اقدام نمایید:

  1. مشاوره با پزشک: مشاوره با پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات جسمی خود را بهتر درک کنید و به شغلی که با آن سازگاری دارید، راه پیدا کنید.
  2. آزمایشات پزشکی: انجام آزمایشات پزشکی می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت سلامت جسمی خود را بهتر درک کرده و در انتخاب شغل، بهتر تصمیم گیری کنید.
  3. بررسی نیازهای شغلی: بررسی نیازهای شغلی، مانند نیاز به تحمل فشار، قدرت بدنی و تحمل فیزیکی بالا، می‌تواند به شما کمک کند تا شغلی را انتخاب کنید که با سلامت جسمی شما سازگاری داشته باشد.
  4. مشاهده شغل: مشاهده شغل مورد نظر می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا قادر به انجام آن شغل هستید یا خیر. در این مورد، می‌توانید با افرادی که در آن شغل فعالیت می‌کنند، مصاحبه کنید و نظراتشان را درباره نوع کار و نیازهای آن بشنوید