راه های کاربردی توسعه کسب و کارهای آنلاین در سال 1402

اگه صاحب کسب و کار سنتی هستید مطمئنا نام کسب و کار آنلاین را شنیده اید، همانطور که صاحبان کسب و کار سنتی به دنبال پیشرفت و فروش بیشتر هستند، صاحبان کسب و کار آنلاین نیز دنبال راه و روش هایی هستند تا کسب و کار خود را توسعه دهند.

حالا سوال اصلی این است که چطور کسب و کار آنلاین خود را توسعه دهیم؟

تفاوت کسب و کار آنلاین با کسب و کار سنتی در رضایت بیشتر مخاطبان، راهنمایی مشتری برای تجربه خرید مناسب می‌باشد.

راه های توسعه کسب و کار بی شماری در دنیا وجود دارد اما در اینجا به انواع طرح های توسعه کسب و کار و در ادامه به کاربردی ترین راه های توسعه کسب و کار می پردازیم و به اصول صحیح توسعه کسب و کار آنلاین اشاره می کنیم.

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار چیست؟

توسعه کسب و کار به معنای ایجاد فرصت‌های جدید تجاری و مشارکتی برای یک مجموعه کاری است و مجموعه اقداماتی است که برای رشد یک کسب و کار صورت می‌گیرد. این اقدامات ممکن است شامل ایده ها، خلاقیت و فعالیت های مختلفی باشد که باعث افزایش سود و درآمد، رشد تجارت، ایجاد مشارکت، تصمیم گیری صحیح درمورد استراتژی‌های کسب و کار است.

 

10 اصول توسعه کسب و کار

اصول توسعه کسب و کار
اصول توسعه کسب و کار

1.فروش و بازاریابی قوی

فروش و بازاریابی دو گام حیاتی در هر کسب و کاری هستند.

فروش و بازاریابی با هم ارتباط تنگاتنگی دارند و برای رسیدن به اهداف کسب و کار ضروری هستند که هدف آن‌ها  علاوه بر درآمدزایی،رضایت مشتریان است. بازاریابی فرآیند مهاوت محور جذب مشتری است درحالیکه تمرکز فروش بر تبدیل مشتری و درآمدزایی با ارائه محصول یا خدمت است.

بازاریابی به شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتریان، تعیین بازار هدف، توسعه استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها، قیمت‌گذاری، توزیع و تبلیغات محصول یا خدمت می‌پردازد درحالیکه فروش به اجرای استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی، به ایجاد ارتباط با مشتریان، ارائه محصول یا خدمت و ایجاد وفاداری مشتریان می‌پردازد.

بازاریابی باکیفیت:

این نوع بازاریابی باعث می‌شود که در سئو و کلمات کلیدی نقش اساسی داشته باشید و کاربر خود را از حرفه ای بودن کسب و کارتان آگاه سازید.

مدیر توسعه کسب و کار می تواند نقش اساسی از طریق باارزش ساختن محتوا و محصول خود به مردم خدمت‌رسانی کند و همراه آن یکی از وظایف مدیر توسعه کسب و کار آنلاین این است که بتواند بوم کسب و کار خود را طراحی کند.

بازاریابی محتوا:

یکی از فرصت های توسعه کسب و کار یادگیری مهارت بازاریابی توسط مشاور کسب و کار است؛ مشاور کسب و کار با توجه به استراتژی های بازاریابی مراحل توسعه کسب و کار آنلاین را به شما می‌آموزد، سپس شمارا با چالش‌های بازاریابی کسب و کار آشنا می کند.

 

2.اهداف و برنامه های عملیاتی موثر

اهداف و برنامه‌های توسعه کسب و کار بسته به نوع کسب و کار متفاوت هستند. اما به طور کلی هدف توسعه کسب و کار ایجاد ارزش بلندمدت برای کسب و کار از طریق افزایش درآمد،گسترش بازار و بهبود کیفیت محصولات و خدمات می باشد.

 .یک مشاور توسعه کسب و کار می‌تواند برنامه بلندمدت برای پیشرفت مستمر به شما ارائه کند.

3.تیم سازی براساس تخصص

تیم سازی در کسب و کار به معنای ایجاد یک تیم حرفه ای است که افراد آن دارای مهارت‌ها و اهداف مشترک، همکاری متقابل هستند.

تیم سازی در کسب و کار مزایای زیادی دارد، مانند ایجاد انگیزه،بهبود کیفیت عملکرد و سرعت بیشتر در مقابله با چالش‌ها.

چطور تیم‌ متخصص و موفق داشته باشیم؟

انتخاب بهترین افراد متخصص بهترین تصمیم برای توسعه کسب و کارهاست و همچنین با رعایت اصول مصاحبه صحیح می توانید یک تیم موفق را رهبری کنید.

4.مدیریت بحران

مدیریت بحران چیست؟

مدیریت بحران یک موضوع مهم و حیاتی است که به اقداماتی اشاره دارد که سازمان‌ها برای مقابله با بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی انجام می‌دهند. مدیریت بحران می‌تواند به پیشگیری، تشخیص و بازیابی بپردازد. مدیریت بحران همچنین نیازمند تصمیم‌گیری و رهبری موثر است.

5.برندینگ پایدار

برندسازی یا برندینگ چیست؟

برندینگ مجموع فرایندی است که شما برای ساخت هویت و یا تصویر مشخص برای کسب‌وکار و حتی خودتان(برند شخصی)انجام می‌دهید. برندینگ شما را از رقبای خود متمایز می کند.برندینگ شامل موارد مختلفی مانند نام، لوگو، شعار، رنگ، طراحی و صدای برند است.

در این زمینه تخصصی و حرفه ای حتما از مشاور کسب و کار کمک بگیرید.

6.مزیت رقابتی

چطور از رقبا پیشی بگیریم؟

مزیت رقابتی توانمندی‌ سازمان است که شرکت را قادر می سازد به طور مداوم عملکردی بهتر از رقبا داشته باشد. مزیت رقابتی می‌تواند نوآوری، کیفیت و ارزش برند سازمان را بالاتر ببرد.

7.ایجاد تاثیر مثبت و مستمر در بازار

ایجاد تاثیر مثبت در بازار یک هدف مهم برای هر کسب‌وکاری است که می‌خواهد موفق باشد. برای این کار، شما باید مزیت رقابتی خود را شناسایی کنید و آن را به مشتریان خود ارائه دهید.

 

8) همکاری با سایر برندها:

همکاری اگر بین دو کسب و کار اتفاق بیافتد، باعث پیشرفت هردو کسب و کار می‌شود که می‌توانند ازطریق مشارکت صحیح این عمل را سریع تر انجام دهند. این همکاری می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی به صورت پست یا استوری، در تولید به صورت مونتاژ مشترک، در فروش به صورت کمسیون باشد، اما به طورکلی مهم ترین عامل توسعه کسب و کار آنلاین، خدمات‌دهی و رضایت مشتری است.

 

9) استفاده از شبکه های اجتماعی:

علاوه بر روش‌های گفته شده می‌توان برای توسعه کسب و کار خود از توسعه دهندگان وب، ایده کسب و کار اینترنتی گرفت.

یک نمونه از این ایده ها، ایجاد کسب و کار آنلاین در پلتفرم اینستاگرام است، نیمی از کاربران از طریق اینستاگرام می‌توانند به بررسی و ارزیابی کسب و کارتان بپردازند.

 

10) از اطلاعات مشتریان استفاده کنید:

یکی از مزایا توسعه کسب و کار، استفاده از داده‌های کاربران برای اهداف توسعه کسب و کار آنلاین است، شما با تحلیل رضایت‌مندی مشتریان از طریق نظرسنجی و استفاده از فرصت های پیشرو می‌توانید به رشد کسب و کار آنلاین خود کمک کنید.

از طریق اطلاعاتی که مشتری و کاربر به ما داده است می‌توان به عنوان نمونه ای از ایده توسعه کسب و کار استفاده کرد، همچنین از این داده ها می‌توان سلیقه مشتریمان را درک کرده و محصولات دیگری را از این طریق به آن پیشنهاد کرد تا فروش محصول و توسعه کسب و کارمان سریع تر اتفاق بیافتد.

طرح توسعه کسب و کار
5 طرح توسعه کسب و کار

 

 

مراحل توسعه کسب و کارهای آنلاین

1.نوآوری و توسعه محصول

نوآوری و توسعه محصول دو فرآیند مهم در کسب و کار هستند که به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا محصولات یا خدمات جدید و بهتری را به بازار عرضه کنند و ارزش خود را برای مشتریان افزایش دهند. با نوآوری به بهبود و توسعه کسب و کاری که کارایی کمتری داشته است کمک کنید.

2.تمرکز بر بازار هدف مخاطبان

تمرکز بر بازار هدف مخاطبان یکی از استراتژی‌های مهم بازاریابی که به توسعه کسب و کار کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به گروه‌هایی از مشتریان که نیازها، علایق و رفتارهای مشترکی دارند، ارائه دهند.

3.کمک از مشاوران کسب و کار

مشاوران کسب و کار افراد متخصصی هستند که به شرکت‌ها یا سازمان‌ها در حل مشکلات، بهبود عملکرد، رشد و توسعه کسب و کار کمک می‌کنند. آن‌ها با تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی، نیازها و اهداف مشتریان خود، راه‌حل‌ها و پیشنهادهایی را ارائه می‌دهند که منجر به افزایش ارزش و سودآوری کسب و کار می‌شوند.

4.مدیریت صحیح سرمایه

مدیریت سرمایه یکی از چالش‌های مهم کسب و کارهای رو به رشد می‌باشد.

مدیریت درست سرمایه بهینه‌سازی استفاده از منابع مالی و دارایی‌ها برای رسیدن به اهداف مشخص برای توسعه کسب و کار محسوب می‌شود. مدیریت سرمایه شامل تخصیص منابع و مدیریت ریسک می‌شود.

5.استخدام بهترین متخصصین

استخدام بهترین متخصصین کاربلد یکی از عوامل موثر در رشد و توسعه کسب و کارها است. برای داشتن نیروی انسانی متعهد و توانمند و سازگار با فرهنگ سازمانی، لازم است که روش‌های نوین و خلاقانه‌ای را برای استخدام به کار بگیرید.

6.مدیریت منابع انسانی

و درآخر مدیریت منابع انسانی فرآیندی است که شامل گزینش،آموزش، ارزیابی، پاداش، انگیزه‌بخشی و حفظ کارکنان یک سازمان برای توسعه کسب وکار است. هدف اصلی مدیریت منابع انسانی افزایش کارایی، سودآوری و رضایت کارکنان و سازمان است تا کسب و کار به رشد خود ادامه دهد.

 

4 مرحله توسعه کسب و کار

1.راه اندازی(Startup)

مرحله راه اندازی کسب و کار یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند توسعه کسب و کار است. در این مرحله، شما باید ایده خود را به عمل تبدیل کنید و کسب و کار خود را رسما راه اندازی کنید.

2.رشد(Growth)

مرحله رشد کسب و کار یکی از مراحل چرخه حیات تجاری است که در آن کسب و کار شروع به افزایش فروش، سود، بازار و مشتریان می‌کند. این مرحله از توسعه کسب و کار پس از مرحله راه‌اندازی و قبل از مرحله بلوغ قرار دارد. در این مرحله، کسب و کار باید استراتژی‌ها و رویکردهای متفاوتی را برای حفظ و تقویت رشد خود اتخاذ کند.

3.بلوغ(Maturity)

برای رسیدن به مرحله بلوغ در توسعه کسب و کار، باید فرآیندهای کسب و کار را به صورت منظم، هماهنگ و بهبودپذیر طراحی و اجرا کنید.

حتما در این بخش از مشاوران کسب و کار کمک بگیرید تا بتوانید ثبات خود را تامین کنید.

4.افول(Decline)

مرحله افول کسب و کار که در آن کسب و کار شروع به کاهش فروش، سود، بازار و مشتریان می‌کند. این مرحله پس از مرحله بلوغ قرار دارد. در این مرحله، کسب و کار باید استراتژی‌ها و رویکردهای متفاوتی را برای جلوگیری از افول و برگشت به رشد اتخاذ کند.

 

روش های توسعه کسب و کار
روش های توسعه کسب و کار آنلاین

 

پیاده سازی کسب و کار در بستر آنلاین «مراحل»:

1- انتخاب ایده مناسب:

در ابتدا بایستی ایده کسب و کار خود را بررسی کرده و بدانیم در چه حوزه ای فعالیت میکنیم تا آن را توسعه دهیم پس با کمک برنامه ریزی درست طبق اصول پیش میرویم تا هدفی که میخواهیم را بدست بیاوریم.

2- ورود به بازار در حال پیشرفت:

این استراتژی به نوع تبلیغ، پیام رسانی، قیمت و بسته بندی محصول کمک خواهد کرد تا شما هدفتان در شروع و توسعه کسب و کارتان به نحو احسنت پیش برود.

3- ارتقاء ایده برای پایداری آن:

برای ارتقاء ایده خود بهتر است از مشاوران و متخصصان فعال این حوزه برای پیشرفت و توسعه ایده تان مشورت بگیرید.

 4- بازار مرتبط با ایده تان را تحلیل کنید.

در این مرحله بهتر است که رقبا را بررسی و تحلیل کرده تا نقاط ضعف و قوتشان را پیدا کنید تا بتوانید با الگوبرداری از آنان باعث پیشرفت و توسعه کسب و کارتان شوید.

5- کسب و کار خود را بر اساس ایده ای ک دارید طراحی کنید.

6- محصولتان را توسعه دهید.

7- شناخت مخاطب:

و در مرحله آخر که یکی از مهم ترین مراحل توسعه کسب و کار است، شما بایستی مخاطب خود را پیدا شناسایی کرده و محصول خود را به او معرفی میکنید.
چرا میگوییم این مرحله بسیار سخت است؟ زیرا که شما کسب و کاری نوپا هستید و معمولا رزومه خاصی ندارید، پس قانع کردن مشتری برای دنبال کردنتان و خرید از شما کاری دشوار است.

 

 

بیزنس پلن چیست؟

بیزنس پلن یا طرح کسب و کار مکتوب سندی است که مشخص می کند چه برنامه ای دارید و چگونه می خواهید آن را عملی کنید و به آینده کسب و کار شما کمک می‌کند تا استراتژی کسب و کار شما به درستی پیش برود.

انواع طرح توسعه کسب و کار:

  • طرح کسب و کار لاغر:

    در این نوع طرح توسعه کسب و کار زمانی که برای یک سرمایه گذار ارائه میدهید و او اطلاعات کافی را دارد از این طرح استفاده میکنیم، این طرح به نسبت آسان بوده و دلیل آن نیز این است که شما نیاز نیست ارائه‌ای در مورد تاریخچه صنعت و بازار به سرمایه گذار دهید چرا که خود از اطلاعات کافی برخوردار است ولی بایستی او را از استراتژی‎‌ها و آینده‌ای که پیشروست اطمینان سازیم.

  • طرح استاندارد:

در این نوع بیزینس پلن برخلاف طرح کسب و کار لاغر میبایست همه اطلاعات به صورت کامل همانند محصول، بازار، رقبا، استراتژی‌ها، ساختار سازمان، مسائل مالی و … برای سرمایه گذار ارائه شود.

 

  • طرح صفحه‌ای:

طرحی کسب و کار که به صورت خلاصه اطلاعات را در یک صفحه به صورت خلاصه نوشته می‌شود.

 

حالا چطور به رشد و توسعه کسب و کار برسیم؟

در ابتدا بایستی ایده کسب‌و‌کار خود را بررسی کرده و بدانیم در چه حوزه ای فعالیت می کنیم تا آن را توسعه دهیم پس با کمک برنامه ریزی درست طبق اصول پیش میرویم تا هدفی که می‌خواهیم را بدست بیاوریم. اصول اولیه شامل:

  •  انتخاب ایده مناسب
  •  ورود به بازار در حال پیشرفت
  •  ارتقاء ایده برای پایداری آن

بعد از طی کردن اصول اولیه وارد مرحله جدیدی از پیاده سازی و توسعه کسب‌و‌کار می‌شویم که هرکدام شامل اصل‌های مهمی هستند، این مرحله شامل:

  • بازار مرتبط با ایده‌تان را تحلیل کنید.
  • کسب‌وکار خود را بر اساس ایده‌ای که دارید طراحی کنید.
  • محصولتان را توسعه دهید.

توسعه کسب و کار آنلاین

در دومین مرحله که یکی از مهم‌ترین مراحل توسعه کسب‌وکار است، شما بایستی مخاطب خود را شناسایی کرده و محصول خود را به او معرفی کنید. چرا میگوییم این مرحله بسیار سخت است؟ زیرا که شما کسب و کاری نوپا هستید و  به طور معمول رزومه خاصی ندارید، پس قانع کردن مشتری برای دنبال کردنتان و خرید از شما کاری دشوار است.

مبانی و راهنمای کامل توسعه کسب و کار

کسب و کار همانند زندگی دارای پستی و بلندی، سختی و آسانی، تلخی و شیرینی است، همانطور که عزیزانمان در این حالات کنار ما هستند تا مارا همراهی و راهنمایی کنند، پس کسب و کار نیز نیاز به کسانی دارد که خودشان سررشته ای از کسب و کار مورد نظرتان داشته باشند تا بتوانند درزمانی که با مشکلی مواجه شدید به کمکتان بیایند و کسب و کارتان را روبه پیشرفت و توسعه سوق بدهند.

در این مقاله به طور مفصل به توسعه کسب و کار می پردازیم.

مشاور کسب و کار می‌تواند راهنمای کامل در توسعه کسب و کار آنلاین شما باشد.

وظایف مشاور توسعه کسب و کار چیست؟

مشاور کسب و کار کسی است که به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد، بهره‌وری و سود خود را افزایش دهند. مشاور کسب و کار با تحلیل نیازها، مشکلات و اهداف مشتریان، راهکارهای مناسب و مؤثر را ارائه می‌دهد. برخی از وظایف مشاور کسب و کار عبارتند از:

  • تدوین برنامه‌های مالی برای رسیدن به اهداف بلندمدت
  • کمک به شرکت‌ها برای دریافت وام یا بودجه به برای ثبات مالی
  • شناسایی فرصت ها برای بهبود ارتباطات
  • بررسی اطلاعات بازار و تعیین دامنه های جدید برای رشد شرکت
  • آموزش مؤثر برای کمک به مشتریان
  • ملاقات با مدیران برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و ارائه پیشنهادات موثر
  • همکاری با تیم‌های مختلف برای انجام استراتژی ها
  • ارزیابی و بررسی نتایج و بازخوردها

مشاور کسب و کار باید مهارت‌ها و صلاحیت‌های مختلفی داشته باشد، مانند مهارت‌های رهبری، مشاوره، حل مسئله، تحلیلی، خلاقیت، مهارت ارتباطی و مذاکره همچنین باید دانش و تجربه کافی از کسب و کار، بازار و صنعت مربوطه داشته باشد

10 روش و استراتژی موثر برای توسعه کسب و کار

10 روش موثر توسعه کسب و کار
10 روش موثر توسعه کسب و کار

در اینجا 10 راه برای توسعه موثر کسب و کار معرفی می کنیم:

1. اهداف کسب و کار خود را بازطراحی کنید.

تعریف واضح اهداف کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا انواع فرصت‌هایی را که بیشتر مرتبط با شرکت شما هستند شناسایی کنید.

      حالا چگونه اهداف کسب و کار خود را تدوین کنید؟

با تعیین اهداف واضح و مشخص برای کسب‌وکار خود، شما قادر خواهید بود تا بهترین راهبردها و تصمیمات را برای رسیدن به اهداف خود اتخاذ کنید. این اهداف می‌توانند شامل افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها، افزایش تعداد مشتریان، بهبود کیفیت محصولات و خدمات، و یا هر هدف دیگری باشند که برای شرکت شما مهم است.

2. بازار هدف خود را آگاهانه تحقیق کنید.

داشتن درک عمیق از بازار هدف، از جمله نیازها، ترجیحات و رفتار آنها بسیار مهم است. این به شما کمک می‌کند تا انواع محصولات یا خدماتی را که به احتمال زیاد موفق هستند شناسایی کنید، و همچنین به شما کمک می‌کند تا تلاش‌های بازاریابی و فروش خود را برای جذابیت بهتر برای مخاطبان هدف خود تنظیم کنید .

3. شرکا و مشتریان بالقوه را شناسایی کنید.

در مورد شرکا و مشتریان بالقوه در بازار هدف خود تحقیق کنید و برای کشف همکاری ها یا مشارکت های بالقوه با آنها تماس بگیرید. در جستجوی فرصت‌های جدید باشید و از تماس گرفتن با شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که تحسینشان می‌کنید نترسید.

4. روابط قوی ایجاد کنید.

روابط قوی با مشتریان، شرکا و سایر ذینفعان صنعت کلید توسعه موفقیت آمیز کسب و کار است. برای ایجاد و پرورش این روابط وقت بگذارید و همیشه مایل باشید هر زمان که می توانید به دیگران کمک کنید. این می تواند شامل ارائه مشاوره یا منابع ارزشمند یا صرفاً شریک یا تامین کننده قابل اعتماد بودن باشد.

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین

5. شبکه سازی قدرتمند، رمز توسعه کسب و کار!

چطور می‌توانیم شبکه سازی کنیم؟

شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های صنعتی، پیوستن به سازمان‌های حرفه‌ای، و جستجوی فعال فرصت‌هایی برای ملاقات و ارتباط با دیگران در صنعت خود، همگی می‌توانند به شما در شبکه سازی و شناسایی شرکای بالقوه، مشتریان و منابع مالی کمک کنند.

6. با روندهای پیش روی صنعت خود همگام باشید.

همراهی با آخرین روندها و تحولات در صنعت خود به شما کمک می کند از رقبا جلوتر بمانید و فرصت های جدیدی برای رشد و توسعه کسب و کار شناسایی کنید.

7. خلاقیت بیشتری به خرج دهید.

از اینکه خارج از چارچوب فکر کنید و راه حل های خلاقانه ای برای مشکلات ارائه دهید نترسید. این می تواند شامل توسعه محصولات یا خدمات جدید، کاوش در بازارهای جدید، یا یافتن راه های جدید برای تعامل با مشتریان باشد.

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین

8. بر خدمات‌دهی به مشتریان بیشتر تمرکز کنید.

ارائه خدمات عالی به مشتریان برای ایجاد روابط قوی با مشتریان و تضمین وفاداری آنها بسیار مهم است. مطمئن شوید که به نیازها و نگرانی‌های آنها پاسخ می‌دهید و همیشه از انتظارات آنها فراتر بروید.

9. روی کارمندان خود سرمایه گذاری کنید.

کارکنان شما با ارزش ترین دارایی شما هستند، بنابراین مهم است که روی آموزش و توسعه آنها سرمایه گذاری کنید. این به آن‌ها کمک می‌کند با انگیزه و درگیر بمانند، و همچنین به شما کمک می‌کند تیمی قوی و با استعداد بسازید که می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف تجاری‌تان و همچنین توسعه کسب و کارتان کمک کند.

10. تسلیم نشوید.

ایجاد یک کسب و کار موفق به زمان و تلاش نیاز دارد، بنابراین مهم است که متمرکز و پایدار بمانید. از موانع دلسرد نشوید، و همیشه مایل باشید رویکرد خود را در صورت نیاز تطبیق دهید و تغییر دهید.

5 ایده برای توسعه کسب و کار

ایده های توسعه کسب و کار
ایده های توسعه کسب و کار

به عنوان یک مدیر توسعه کسب و کار با شناسایی بازار جدید، ارائه ایده‌های خلاق جهت توسعه کسب و کار را در نظر بگیرید

حالا چه ایده هایی برای توسعه کسب و کار وجود دارند؟

در این راستا، می‌توانید به دنبال ایده‌هایی باشید که برای کسب و کار شما مناسب هستند. برخی از ایده‌های کسب و کار موفق به شکل زیر است:

1.راه‌اندازی یک استارتاپ:

شما می‌توانید با توسعه یک محصول یا خدمت جدید، یک استارتاپ راه‌اندازی کنید

برای ایجاد استارتاپ می توانید از کتاب استارتاپ نوپا اثر اریک ریس کمک بگیرید.

2.توسعه محصولات و خدمات جدید:

شما می‌توانید با توسعه محصولات و خدمات جدید، به بازار جدیدی وارد شوید

3.توسعه بازاریابی:

شما می‌توانید با توسعه بازاریابی، به بازار جدیدی وارد شوید

4.توسعه فرآیندهای کسب و کار:

شما می‌توانید با توسعه فرآیندهای کسب و کار، به بهبود کارایی و کیفیت خدمات خود بپردازید

5. تحلیل بازار، رقبا، مشتریان و خدمات:

شما برای تحلیل و توسعه کسب و کار آنلاین خود می توانید از ابزارهای آنالیز بسیاری که موجودند استفاده کنید.

این ایده‌ها را برای توسعه کسب و کار خود در نظر بگیرید تا به توسعه کسب و کار خود کمک کنید.

مدیریت توسعه کسب و کار آنلاین

مدیریت توسعه کسب و کار به معنای سیستم‌سازی برای رشد کسب و کار است که مشاور کسب و کار در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به مدیریت توسعه کسب و کار کند.مشاور کسب وکار با پیاده‌سازی روش‌های اصولی به رضایتمندی مشتریان، سهامداران و کارمندان می‌پردازد. وظایف مشاور کسب و کار را می‌توان در سه نقش زیر  خلاصه نمود

1.    افزایش سودآوری خالص شرکت شما و کاهش هزینه‌ها

2.    بررسی بازار و پیاده‌سازی برنامه‌های رشد

3.    ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان شما

چطور کسب و کار خود را آنلاین کنیم و گسترش بدهیم؟

توسعه یک کسب و کار آنلاین می تواند یک فرآیند چالش برانگیز اما با ارزش باشد. در اینجا 10 مرحله گسترش کسب و کار آنلاین برای راهنمایی شما آمده است:

چطور کسب و کار اینترنتی را گسترش دهیم
چطور کسب و کار اینترنتی را گسترش دهیم

1. جایگاه خود را شناسایی کنید.

نوع محصول یا خدماتی که می خواهید ارائه دهید و مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند را مشخص کنید. این به شما کمک می کند تا یک استراتژی تجاری متمرکز و مؤثر ایجاد کنید.

2. تحقیقات بازار را انجام دهید.

رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و شکاف های موجود در بازار را که می توانید پر کنید شناسایی کنید. این به شما کمک می‌کند یک پیشنهاد یکتا و منحصر به فرد ایجاد کنید و خود را از سایر مشاغل متمایز کنید.

3.یک طرح تجاری ایجاد کنید.

یک طرح تجاری جامع تهیه کنید که اهداف، استراتژی ها و تاکتیک های شما را مشخص کند. این به شما کمک می‌کند تا هنگام ساختن کسب‌وکارتان متمرکز و در مسیر خود بمانید.

در این راستا ختما از مشاورین توسعه کسب و کار کمک بگیرید

4. یک مدل کسب و کار را انتخاب کنید.

در مورد نوع مدل کسب و کار که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، تصمیم بگیرید. این می تواند شامل تجارت الکترونیک، خدمات مبتنی بر اشتراک، یا محصولات دیجیتال باشد.

5. وب سایت خود را بازطراحی کنید.

یک وب سایت حرفه ای و کاربرپسند ایجاد کنید که محصولات یا خدمات شما را به زیبایی نمایش دهد. این پلتفرم اصلی برای کسب و کار آنلاین شما خواهد بود.

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین

6. توسعه استراتژی بازاریابی.

یک مشاور کسب و کار مؤثرترین کانال‌ها را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود شناسایی می کند و یک برنامه بازاریابی که شامل رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و سایر تاکتیک‌ها می‌شود برایتان ایجاد می کند.

7. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو .

از تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای بهبود دید وب سایت خود و جذب ترافیک بیشتر استفاده کنید.

8. محتوای ارزشمند ایجاد کنید.

محتوای باکیفیت تولید کنید که برای مخاطب هدف شما ارزش ایجاد کند. این می‌تواند شامل پست‌های وبلاگ، ویدیوها یا انواع دیگری از محتوایی باشد که تخصص و دانش شما را نشان می‌دهد.

بازاریابی محتوا یکی از بهترین راه ها برای جذب مشتری است.

9. با مخاطبان خود ارتباط بگیرید.

با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و در رسانه های اجتماعی و دیگر پلتفرم ها با آنها درگیر شوید. این به شما کمک می‌کند دنبال‌کنندگان وفادار بسازید و حفظ مشتری را افزایش دهید.

10. موفقیت خود را بسنجید.

از ابزارهای تحلیلی برای پیگیری پیشرفت خود و سنجش موفقیت کمپین های بازاریابی خود استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا زمینه های بهبود را شناسایی کرده و استراتژی های خود را در درازمدت اصلاح کنید.

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین

ایجاد مهارت و توانمندسازی برای توسعه کسب‌وکار

مهارت های توسعه کسب و کار
مهارت های توسعه کسب و کار

برای رشد کسب و کارتان، ممکن است به مهارت‌های مختلفی نیاز داشته باشید که بستگی به نوع  فعالیت‌تان دارد. اما برخی از مهارت‌های کلی که برای هر کسب و کاری مفید و ضروری هستند، عبارتند از:

– مهارت مدیریت مالی:

توانایی کنترل جریان نقدینگی، سود و زیان، سرمایه‌گذاری و هزینه‌های کسب و کار

– مهارت بازاریابی، فروش:

توانایی تبلیغ، فروش محصول یا خدمت به مشتریان و ایجاد رضایت در آن‌ها

– مهارت مذاکره:

توانایی برقراری ارتباط موثر و متقاعد کننده با سرمایه‌گذاران، مشتریان و کارمندان

– مهارت رهبری:

توانایی انگیزه‌دهی و مدیریت تیم و کارمندان

– مهارت مدیریت پروژه:

توانایی مدیریت منابع، زمان، هزینه و کیفیت پروژه‌های کسب و کار.

– مهارت‌های نرم:

توانایی‌های اجتماعی برای کار گروهی،سازگاری و انعطاف‌پذیری، گوش دادن فعال و اخلاق کاری.

CRM چیست و چه اهدافی دارد؟

CRM یا همان نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری شامل یک استراتژی بلندمدت در حوزه های ارتباطات، بازاریابی، فروش،خدمات مشتریان است. این سیستم طوری طراحی شده است که خود را با شرایط و خواسته های مشتریان سازگار کند، به طور مثال فرض کنید سازمان هایی هستند که از شما بابت خریدی که کردید به عنوان تشکر برایتان کد های تخفیف میگذارند، تولدتان را تبریک میگویند، شما را میشناسند و… ؛ سازمان های بزرگ خارجی؟ چرا راه دور برویم! خطوط تفن های همراه در کشور خودمان نمونه ای از این استراتژی است.

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین

از ویژگی های CRM میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

  • حفظ اطلاعات مشتریان
  • یادآوری ها
  • اطلاع دهنده تیم پشتیبانی
  • یادآوری تخفیف های ویژه
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان
  • گزارش گیری

در اصل CRM نوعی سرور است که ارتباط مستقیم با کارمندان یک سازمان دارد و دارای امنیت بالا برای جلوگیری از درز اطلاعات است؛ این اطلاعات شامل: اطالاعات مشتریان، نحوه آشنایی با سازمان، نظرسنجی، انتظاراتی که از شرکت و محصول دارند و… .
سرپیچی از قوانین یا فراموشی آن در این استراتژی غیر ممکن است. چرا که به همه کارکنان یادآوری می‌کند.
دیتا مشتریان در سازمان توسط CRM جمع آوری شده و نظارت، تدوین توسط CRM انجام میشود تا مدیریت سازمانی آن‌ها را تحلیل کرده و به اهداف مدیریتی و سازمانی خود برسند.

جدول SWOT به چه دردمان میخورد؟

جدولSWOT از چهار حرف S,W,O,T تشکیل شده است، S به معنا نقاط قوت ” Strength”و W به معنا نقاط ضعف ” Weakness ” و O به معنا فرصت ها ” Opportunity ” و T به معنا تهدیدها ” Threat ” است ک برای ارزیابی داخلی و خارجی کسب‌وکار به صورت تخصصی اشاره کرده و کمک می‌کند تا شما ویژگی‌های مثبت و منفی، عوامل تهدید و فرصت را برای خود دسته بندی کرده تا برنامه ریزی دقیق تری برای کسب‌وکارمان انجام دهیم.

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین

چرا بهتر است از باشگاه مشتریان استفاده کنیم؟

بعد از اینکه توانستیم محصول خود را به مشتری معرفی کنیم، حال نیازمند وفاداری مشتری هستیم به همین علت از باشگاه مشتریان برای شناسایی نیازهای مشتریمان، رفتار‌های خرید و مقدار زمانی که مشتری برای خرید خود می‌گذارد، استفاده می‌کنیم تا نقاط قوت سازمانمان را افزایش داده و مشتری را تشویق به خرید از خودمان کنیم.
این تشویق‌ می‌تواند اینگونه باشد که مشتریان اگر امتیازشان بیشتر یک عدد معین شود تخفیفی ویژه برایشان فعال می‌شود و… .

آیا با آموزش مستمر کارمندان به توسعه کسب‌و‌کار می‌رسیم؟

قطعا! برای توسعه کسب‌وکار خود بخصوص کسب وکار آنلاین که امروزه بسیار رونق پیدا کرده است، مناسب بوده و توصیه میشود؛ چرا که با تغییر و پیشرفت تکنولوژی و بازاری که به صورت مداوم روبه صعود و توسعه قدم می‌نهاند بایستی آموزش دید، چرا که باید در این بازار پر‌رقابت همیشه آنلاین بوده و با رقبا سرسختی رقابت کرد تا بتوانید خود را جزو برترین‌های حوزه خود معرفی کنید.
علاوه بر شما کارمندانی که مستمر در سازمان شما حضور دارند نیز بایستی آموزش دیده تا بتوانند طبق هدف شما، سازمان را توسعه دهند.
در ادامه با دو نوع از آموزش های کارمندان خود بیشتر آشنا می‌شویم:

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین
  • آموزش در کار:
    اینگونه است که کارمند شما مشارکتی فعال دارد و حین کار کردن، آموزش نیز می‌بینند. چرا که در این نوع یادگیری با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که باعث تلاش بیشتر برای حل این چالش هاست، پس به دنبال یادگیری و ارتقاء سطح دانش خود می‌روند.

از مزایا این نوع آموزش میتوان به:

  •  یادگیری کارمندان هنگام کار آسان‌تر است.
  •  صرفه جویی در هزینه‌ها
  •  اختلالی در روندکاری کارمندان اتفاق نمی‌افتد.
  • آموزش و یادگیری در کنار مربی:
    این نوع آموزش این گونه است که مربی را از آموزشکده‌ای آورده تا با کارمندان ارتباط گرفته و به آن ها آموزش می‌دهد. این نوع آموزش بیشتر در سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود.

مزایا و معایب یادگیری کنار مربی:

مزایا:

  • تعامل مستقیم بین مربی و کارمند
  • سوالات به شکل مستقیم پاسخ داده می‌شود

معایب:

  • کارمندان باید در طول آموزش بدون تحرک باشند
  • هزینه کلاس، اجاره فضا، رفت‌وآمد مربی و پذیرایی و…

مشاوره کسب‌و‌کار چه کمکی به توسعه کسب‌وکارمان می‌کند؟

مشاوره کسب و کار با بررسی و ارزیابی مدل کسب‌وکار شما یک دیدگاه کلی نسبت به بازار هدف و رقبا شما در اختیارتان قرار میدهد تا به رشد و توسعه کسب‌وکار باعث فروش بیشتر می‌شود.

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین

ایجاد رقابت‌پذیری محصول یا خدمات:
یکی از چالش های اصلی کسب و کار در بازار های روبه توسعه و دارای رقابت سنگین و سرسخت محصولات است. به همین دلیل کسب و کار ها معمولا به دنبال طراحی محصولی هستند که از نظر قیمت، مناسب باشد و از نظر کیفیت،بالا و همچنین از نظر مزیت دارای ایده‌هایی باشد که در کمتر محصولی دیده شده است. حال برای اینکه در این رقابت سربلند بیرون بیایید، بایستی از چندین استراتژی پیروی کنید، که این استراتژی‌ها عبارتند از:

  • تحقیقات بازار:
    در این بازار پررقابت بایستی بدانید که چه محصولی ترند شده و چه محصولی کمتر یا بیشتر به فروش می‌رسد تا بتوانید محصولی را طراحی کنید که به فروش بیشترتان کمک کند.
  • تمرکز بر نیازها و خواسته‎‌های مشتری:
    برای ایجاد رقابت‌پذیری، باید محصول یا خدماتی را ارائه کنید که بتواند نیازها و خواسته‌های مشتری را برآورده کند. این به شما کمک میکند مشتری به کسب‌وکارتان بیشتر اعتماد کند و به فکر خرید بیشتر از شما باشد و این استراتژی یکی از مهمترین استراتژی‌های توسعه کسب‌وکاراست.
  • نو آوری:
    برای ایجاد رقابت‌پذیری، باید محصول یا خدماتی را طراحی کنید که دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌ها جدید و منحصر به فرد باشد؛ این روش به شما کمک می‌کند که تفاوت بسزایی با دیگر کسب‌وکارها داشته باشید و بیشتر در اولویت ذهنی مشتری قرار بگیرید.
  • ارتقاء محصول:
    برای توسعه کسب‌وکارتان بایستی محصولاتی که طبق نیاز مشتری طراحی کرده بودید را ارتقاء دهید چرا که مطمئنا رقبا محصولی همچون محصول شما را باکمی تغییر طراحی و بفروش گذاشته‌اند و شما برای پیشی گرفتن به فکر ارتقاء محصول باشید.

تاثیر فناوری‌های جدید در توسعه کسب‌و‌کار آنلاین در چیست؟

فناوری جدید در توسعه کسب و کار برای افزایش رقابت‌پذیری بسیار نقش مهمی را دارد. این فناوری‌ها می‌توانند باعث شناسایی بازارهای جدید، محصولات و خدمات جدید، ارتباط با مشتریان، کاهش هزینه و بالا بردن کیفیت محصولات باشند.

توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین

چه نکاتی برای شعار محتوایی سازمان مهم است؟

شعار محتوایی بیان برند و برتری شما نسبت به رقباست که عامه مشتریان‌تان می‌پسندند.

شعار محتوایی دارای یک سری نکات است باید رعایت شود، این نکات عباتند از:

  • بهتر است با هدف برند و یا خدمات و ارزش‌های کسب‌و‌کار سازگاری داشته باشد.
  • ساده، روان، قابل فهم و به یادماندنی باشد.
  • از تکنیک های قافیه، کنایه ، طنز بهتر است استفاده کنید.
  • باید مخاطب را تحریک و جذب کنید.
توسعه کسب و کار آنلاین
توسعه کسب و کار آنلاین

نتیجه گیری

راه‌های توسعه کسب‌وکار بسیاری وجود دارند و ما در اینجا به راه‌های کاربردی توسعه کسب‌وکار پرداختیم. شما حتی با رعایت یکی از نکات می‌توانید به جذب مشتری بیشتر، افزایش فروش و بهبود کسب‌وکار آنلاین کمک کنید تا مشتری بخواهد تا اطلاعات شخصی خود را وارد کنند یا شما را در شبکه‌های اجتماعی بیشتر دنبال کنند و موفقیت بیشتری در توسعه کسب‌وکار انلاین داشته باشید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد و همچنین می‌توانید نظرات خود را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم مشاوره شغلی

با تکمیل این فرم، همکاران ما جهت مشاوره اولیه با شما تماس خواهند گرفت.

مشاوره انتخاب شغلی

مشاوره انتخاب شغل

مشاوره لازم دارید؟

در صورتی که به مشاوره انتخاب شغل نیاز دارید از طریق ثبت مشخصات خود در باکس مشاوره اقدام فرمایید.

عوامل اقتصادی و پیشرفت کاری

تلاش برای کسب درآمد بالا امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین برای پیدا کردن مسیر شغلی خود باید به این مهم توجه داشته باشید که آیا شغل مورد نظر شما از لحاظ درآمدی می تواند پاسخگوی شرایط و نیازهای شما باشد؟ همچنین تا چه اندازه پتاسیل پیشرفت در این شغل وجود دارد؟ با در نظر گرفتن این عامل شما می توانید متوجه شوید که مسیر پیش روی شما تا چه اندازه قابلیت توسعه داده شدن دارد

شناخت محدودیت ها

شما باید بر اساس شرایط خود مناسب ترین شغل را انتخاب کنید. ذکر این نکته ضروری است که هیچ وقت محدودیت ها چه شخصی چه مربوط به جامعه، نباید باعث شود که شما از مسیر خود دلسرد شوید بلکه در این شرایط می توانید با استفاده از یک منتور یا مشاور بهترین مسیر خود را پیدا کنید.

برای مثال ممکن است فردی دچار نقص عضوی باشد که نتواند برخی از کارها را انجام دهد. یا افرادی که در نقاط محروم کشور زندگی می کنند و شاید دسترسی به خیلی از کلاس های آموزشی یا مشاغل را نداشته باشند. همچنین در بسیاری از کشورها ممکن  است بعضی مشاغل فقط مختص به آقایان باشد. نمونه های این محدودیت ها در هر شهر و کشوری  و برای هر شخصی متفاوت است.

مشخص کردن هدف ها و ارزش ها

اگر خواهان این هستید که بهترین نتیجه را در مسیر شغلی خود به دست بیاورید باید اهداف و ارزش های شما در زندگی منطبق با شغل آینده شما باشد تا بتوانید بهترین عملکرد خود را ارائه دهید. معمولا ارزش های زندگی هر فرد از دوران کودکی با توجه به عوامل محیطی و خانوادگی, شکل می گیرد اما اهداف در طول مسیر زندگی بر اساس آرزوها و خواسته ها ایجاد می شوند و انعطاف پذیر تر هستند.

مشاوره استعدادیابی

برای اینکه بتوانید شغلی انتخاب کنید، باید بدانید که آیا استعداد و مهارت آن را دارید یا خیر. مهارت با آموزش به دست می آید ولی استعداد کاملاً ذاتی است. مشاور در طی جلسات از طریق تست های استعدادیابی به بررسی نقاط قوت و ضعف شما می پردازد و کمک می کند تا نقاط شعف خود را تقویت کنید. به طور مثال برای فردی که توانایی و استعداد رهبری کردن را دارد، شغل های مدیریتی گزینه ی مناسبی است.

استعداد فردی می تواند گزینه موثری در انتخاب شغلی باشد، در صورتی که فرد برای شغلی که انتخاب کرده استعداد نداشته باشد در دراز مدت باعث عدم رضایت و احساس شادی و خوشبختی در فرد می شود و احتمال اینکه نتواند به خوبی به شغل خود عمل کند و کیفیت کار او پایین بیاید، بسیار بالاست.

 
 

 

 

مشاوره شخصیت شناسی (تیپ شناسی)

در این مرحله از فرآیند مشاوره انتخاب شغلی، مشاور به بررسی ویژگی های شخصیتی شما می پردازد و ابعاد شخصیتی شما را ارزیابی می کند. این کار از طریق صحبت با فرد متقاضی توسط مشاور انجام می شود و به برگزاری تست های روان شناختی، تست هوش و … می پردازد. به عنوان مثال برای فردی که درون گرا است و تنهایی را به حضور در جمع ترجیح می دهد، کارهای انفرادی گزینه ی بهتری است.

تصور کنید که شغل شما مطابق با تیپ شخصیتی شما نباشد؛ نتیجه کار کردن در چنین شغلی، نارضایتی شغلی و خستگی روانی زیادی است که برای شما به وجود می آورد. زیرا شما در جای درست خود قرار نگرفته اید و این موضوع در دراز مدت میتواند منجر به کاهش اعتماد به نفس شما شود

مشاوره تغذیه

آیا می دانستید که تغذیه موثر و سالم در انتخاب شغلی تاثیرگذار است؟ یک تغذیه مناسب و سالم به شما انرژی و قدرت بیشتری برای انجام وظایف شغلی تان می دهد و در عین حال به سلامت جسمی و روانی شما نیز کمک می کند. مصرف مواد غذایی سالم به کاهش خستگی، اضطراب و افسردگی کمک می کند و در نتیجه به بهبود کیفیت و عملکرد شما در انجام کارها منجر می شود. از طرف دیگر تغذیه نامناسب به ایجاد بیماری های مزمن و ایجاد مشکلات جشمانی و روانی منجر می شود. توصیه می شود برای داشتن یک تغذیه سالم و تعادل یافته از مشاور راهنمایی بگیرید.

 
 

 

 

مشاوره روابط خانواده، اجتماعی و عاطفی

آیا روابط خانوادگی و عاطفی در زمینه شغلی تأثیرگذار است؟ پاسخ ساده است، بله! این روابط به شکل مستقیم و گاهاً غیرمستقیم می تواند بر کارایی و عملکرد شغلی شما و همچنین رضایت شغلی و کیفیت زندگی اثرگذار باشد. داشتن روابط خانوادگی خوب قابلیت برقراری تعادل بین کار و زندگی خانوادگی را افزایش داده و از طرفی روابط عاطفی مثبت نیز بر روحیه و انگیزه افراد تاثیر می گذارد. در نهایت این روابط است که می تواند بهبود روابط همکاری و تعاملات اجتماعی در محیط کاری را به همراه داشته باشد. از طرف دیگر روابط نامطلوب خاناودگی و عاطفی می تواند باعث ایجاد تنش روحی و اضطراب در فرد شده و باعث ایجاد تضاد و ناهماهنگی و در نهایت کاهش عملکرد و کیفیت فرد در محیط کاری شود.

علاوه بر این موارد داشتن روابط عاطفی و خانوادگی خوب می تواند در ایجاد حمایت اجتماعی برای فرد نقش مهمی ایفا کند، تا در مواجهه با مشکلات و تهدیدات شغلی از حمایت خانواده برخوردار شود که این امر باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود.

مشاوره سلامت جسمی

فرض کنید در شرایطی سخت کار می کنید که موجب بیماری شما شود، آسیب فیزیکی وارد شده نه تنها سلامت جسمی و روانی شما را به خطر می اندازد بلکه می تواند در دراز مدت و در صورت تشدید بیماری به از کار افتادگی و هزینه سنگین جهت درمان منجر شود. برای بررسی سلامت جسمی می توانید از طریق زیر اقدام نمایید:

  1. مشاوره با پزشک: مشاوره با پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات جسمی خود را بهتر درک کنید و به شغلی که با آن سازگاری دارید، راه پیدا کنید.
  2. آزمایشات پزشکی: انجام آزمایشات پزشکی می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت سلامت جسمی خود را بهتر درک کرده و در انتخاب شغل، بهتر تصمیم گیری کنید.
  3. بررسی نیازهای شغلی: بررسی نیازهای شغلی، مانند نیاز به تحمل فشار، قدرت بدنی و تحمل فیزیکی بالا، می‌تواند به شما کمک کند تا شغلی را انتخاب کنید که با سلامت جسمی شما سازگاری داشته باشد.
  4. مشاهده شغل: مشاهده شغل مورد نظر می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا قادر به انجام آن شغل هستید یا خیر. در این مورد، می‌توانید با افرادی که در آن شغل فعالیت می‌کنند، مصاحبه کنید و نظراتشان را درباره نوع کار و نیازهای آن بشنوید